Τα νέα για τον Ελληνικό Τουρισμό

-

Αυξάνεται η ζήτηση, μειώνονται οι ικανοποιημένοι τουρίστες

Αυξάνεται η ζήτηση, μειώνονται οι ικανοποιημένοι τουρίστες

Την μείωση της ικανοποίησης των επισκεπτών από την εμπειρία της Αθήνας παρά την τάση για συνεχόμενη αύξηση των τουριστών, κατέγραψε η Έρευνα «Περί ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής  2017», η οποία πραγματοποιήθηκε το φετινό καλοκαίρι και φθινόπωρο και πιο συγκεκριμένα από 1η Ιουλίου έως και 20 Οκτώβριου 2017 σε ξενοδοχεία – μέλη της ΕΞΑΑΑ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που επεξεργάστηκε η GBR Consulting, η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών από 8/10 το 2015, μειώθηκε σε 7,9 στα 10  το 2016 και σε 7,7 στα 10 το 2017, ενώ το ποσοστό των τουριστών που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, μειώθηκε σταδιακά από 95%  το 2015, σε 94% το 2016  και σε 91% το 2017.

Μετά την κρίση που πέρασε η ελληνική ξενοδοχεία και η τουριστική βιομηχανία στο σύνολό της το διάστημα 2008 – 2012, είναι αλήθεια πως η δημοσιότητα της Αθήνας ως τουριστικός προορισμός έχει ανακάμψει και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καλωσόρισε 2 εκατομμύρια επιπλέον αφίξεις αλλοδαπών το 2016, σε σχέση με το 2012. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία η αύξηση των διεθνών αφίξεων που καταγράφεται αγγίζει το 4,9% ενώ τα 2/3 της πληρότητας των ξενοδοχείων της Αθήνας είναι αλλοδαποί κυρίως από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Κύπρο και τη Γαλλία.

Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Σεπτέμβριο 2017, (πληρότητα +4,1%, μέση τιμή δωματίου +4,2) αλλά και τα προσωρινά στοιχεία Οκτωβρίου 2017 (πληρότητα + 4,2%, μέση τιμή δωματίου +4,6%) σε σύγκριση με τα αντίστοιχα προηγουμένων ετών,  φανερώνουν την δυναμική του προορισμού μέσα από την σημαντική αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα.

Εξετάζοντας βέβαια κανείς την ευρύτερη εικόνα διαπιστώνει πως η αθηναϊκή ξενοδοχία βιώνει συνθήκες υπερφορολόγησης των ξενοδοχείων και αθέμιτου ανταγωνισμού, ενώ η Αθήνα δεν έχει καταφέρει να επιλύσει ακόμη τα χρόνια προβλήματα δυσλειτουργίας της.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως παρά την σημαντική αύξηση της ζήτησης που καταγράφεται στην πρωτεύουσα, η ικανοποίηση των τουριστών κινείται πτωτικά. Με βάση την έρευνα η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας των τουριστών φτάνει το 7,7 το 2017 από το 7,9 που ήταν την προηγούμενη χρονιά και το 8 που ήταν το 2015. Μειωμένο καταγράφεται και το ποσοστό που θα σύστηνε την Αθήνα σε άλλους, από 96% το 2014 έχει φτάσει στο 91% την τρέχουσα χρονιά.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός πως το 2017 μειώθηκαν τα επίπεδα ικανοποίησης όλων των πτυχών, με εξαίρεση την διασκέδαση & αναψυχή και τις υπηρεσίες ταξί που σημείωσαν βελτίωσ. Στα ίδια επίπεδα παρέμειναν ο πολιτισμός, η ασφάλεια στην πόλη και η καθαριότητα της πόλης των Αθηνών.

Σήμα κινδύνου εκπέμπει και η μείωση του αριθμού των αξιοθεάτων που επισκέπτονται οι τουρίστες με 4 στους 10 επισκέπτες να συμμετέχουν σε κάποια οργανωμένη ξενάγηση.

Γεγονός που αποδεικνύει ότι η Αθήνα χρειάζεται συστηματική δουλειά για την βελτίωση των υποδομών της είναι και πως λίγο περισσότεροι από τους μισούς τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα και συγκεκριμένα το 60% των αλλοδαπών τουριστών, γνωρίζουν και το παραλιακό μέτωπο και τις παραλίες της Αθήνας είναι γνωστές ενώ τα νησιά του Σαρωνικού παραμένουν άγνωστα στη πλειοψηφία των επισκεπτών μας.

Κι όλα τα παραπάνω τη στιγμή που τα έξοδα των τουριστών αυξήθηκαν κατά 3,3% το 2017 σε σχέση με το 2016 και το 55% όσων επισκέπτεται την πρωτεύουσα επεκτείνει το ταξίδι και σε άλλους προορισμούς με δημοφιλέστερο εξ αυτών τις Κυκλάδες.

Παρήγορη για την ελληνιική ξενοδοχεία είναι η αύξηση πληρότητας και τιμών δωματίων κατά 4,1% και 4,2% αντίστοιχα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016, η οποία οδηγεί σε βελτίωση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) κατά 8,5%. Αν συνυπολογίσει κανείς και την στροφή προς ένα αναβαθμισμένο ξενοδοχειακό προϊόν – ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων στην Αττική μειώθηκε λόγω παύσης λειτουργίας μονάδων κατηγοριών 1 – 3 αστέρων, ενώ άνοιξαν νέες μονάδες στις κατηγορίες των 4 και 5 αστέρων – κατανοεί την άμεση ανάγκη για αξιοποίηση όλων των προοπτικών του κλάδου.

Η δυνατότητα για περαιτέρω ανάπτυξη της ζήτησης και της προσφοράς, υπό την προϋπόθεση ότι νέα ή αναβαθμισμένα καταλύματα προσθέτουν ποιότητα και διαφοροποίηση και το τουριστικό προϊόν και οι υπηρεσίες της Αθήνας παραμένουν σε υψηλό επίπεδο, διαφαίνεται κι τα 3 εκατ. λιγότερες αφίξεις αλλοδαπών που επισκέπτονται την πρωτεύουσα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αθήνα σημείωσε υψηλότερη πληρότητα το 2016 από ό, τι η Ρώμη και η Μαδρίτη, όμως εξακολουθεί να είναι σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο από πλευράς τιμών σε σχέση με τη Βαρκελώνη και τη Ρώμη. Ωστόσο, η ζήτηση και στις δύο συγκεκριμένες πόλεις είναι πολύ υψηλότερη από την Αθήνα με 7,4 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία της Ρώμης κατά τη διάρκεια του 2016 και 7,2 εκατομμύρια αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία της Βαρκελώνης το 2016.

«Μπορεί, αυτή τη στιγμή οι αριθμοί να δείχνουν στοιχεία ανάκαμψης σε σχέση με το αρνητικό παρελθόν (2008 -2013), ωστόσο, θα ήταν λάθος να σταθούμε μόνο σε μια ποσοτική προσέγγιση. Αν θέλουμε πραγματικά να δούμε πού βρισκόμαστε, θα πρέπει να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα της Αθήνας με τον ανταγωνισμό. Την ώρα που τα ξενοδοχεία της Αθήνας δεν καταγράφουν περισσότερες από 3 εκ. αφίξεις αλλοδαπών, ανταγωνίστριες της Αθήνας πόλεις εξακολουθούν να προσελκύουν διπλάσιους επισκέπτες (όπως η Ρώμη με 7,4 εκ αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία, ή η Βαρκελώνη με 7,2 εκ αφίξεις αλλοδαπών σε ξενοδοχεία – στοιχεία gbr 2016). Σε ότι δε, αφορά στις τιμές, επίσης έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε, καθώς δεν έχουμε φτάσει καν τις τιμές του 2008. Για παράδειγμα τον μήνα Σεπτέμβριο του 2017, η μέση τιμή στα ξενοδοχεία της Αθήνας ήταν 100,44, όταν η αντίστοιχη μέση τιμή στην Ρώμη ήταν 149,76 και στη Βαρκελώνη 149,15, ενώ φυσικά και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν ακόμη υψηλότερες τιμές» ανέφερε σχετικά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων, Αλέξανδρος Βασιλικός, κατά την παρουσίαση των στοιχείων στην 47η Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση Μελών ΕΞΑΑΑ η οποία πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Electra Palace στις 15 Νοεμβρίου2017 με την συμμετοχή πολιτειακών και τουριστικών φορέων, συνεργατών της Ένωσης και ΜΜΕ.

«Το γεγονός ότι η ικανοποίηση των επισκεπτών από τον προορισμό φθίνει σταθερά κατ’ έτος, πρέπει να μας προβληματίσει εγκαίρως και να εστιάσουμε αφενός στην επίλυση των χρόνιων προβλημάτων της πόλης και αφετέρου στην δημιουργία νέων, θεματικών επιλογών για τον επισκέπτη που θα κρατήσουν ζωηρό το ενδιαφέρον του και θα καθοδηγήσουν ανοδικά τη ζήτηση. Οι δείκτες ικανοποίησης των επισκεπτών, αυτή τη στιγμή δεν θεωρούνται αρνητικοί, η τάση τους όμως είναι καθοδική για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Ο Τουρισμός απαιτεί σταθερότητα, μέθοδο και στόχευση. Επιβάλλεται μια μακρόπνοη στρατηγική ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος, η οποία θα εξασφαλίσει στην Αθήνα τη θέση που της αξίζει και όχι πρόσκαιρους πανηγυρισμούς. Έναν ανάλογο μεγάλο ενθουσιασμό για την Αθήνα τον ζήσαμε με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που όμως, τελικά διήρκεσε μόνο τέσσερα χρόνια, γιατί αυτό που απουσίαζε ήταν -και είναι- ένας σωστός  στρατηγικός  σχεδιασμός  για το μέλλον».

Have your say!

0 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

AAA

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.