Τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον φαίνεται να προκαλεί η αξιοποίηση μέσω της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του λιμένα Ηρακλείου (πλην του Ενετικού).
Πρόκειται για μια διαδικασία που όπως έχουμε γράψει ξανά θα υλοποιηθεί χρονικά σε δύο φάσεις, ενώ οι προϋποθέσεις είναι ξεκάθαρες για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Είναι επίσης γνωστό ότι η διαγωνιστική διαδικασία εξαιρεί τον Ενετικό Λιμένα (την αποκάλυψη επίσης έχουμε κάνει με προηγούμενο δημοσίευμα που λίγο αργότερα επιβεβαιώθηκε δια στόματος Υπ. Ναυτιλίας) και που κακά τα ψέματα κανείς επενδυτής δεν θα ήθελε να το αποκτήσει για να είναι όμηρος της Αρχαιολογίας και όχι μόνο (…)
Τις τελευταίες ημέρες όπως είναι φυσικό, φούντωσαν οι διεργασίες των μνηστήρων που είτε κατά μόνας είτε μέσω σχημάτων αναμένεται να καταθέσουν προτάσεις και να μπουν στην κούρσα της διεκδίκησης.
Από την αρχή και πολύ πριν φτάσουμε στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα,ως αδιαφιλονίκητο φαβορί εμφανιζόταν και εξακολουθεί να εμφανίζεται ο Όμιλος Γκριμάλντι που έχει όμως εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και εύλογα, αφού εκεί βρίσκεται το κύριο μεταφορικό του έργο (Αδριατική)
Εκτός απ το ότι είχε μοιραστεί πριν από ενάμιση περίπου χρόνο την πρόθεση του στο Flashnews.gr απαντώντας σε ερώτηση στο περιθώριο Σ/Τ κατά το ετήσιο συνέδριο του πανίσχυρου Ομίλου στην Σικελία της Ιταλίας, με την χαρακτηριστική φράση “δεν επιθυμούμε να γίνουμε νοικάρηδες στο σπίτι μας” είναι η τεχνογνωσία του και επιχειρησιακή εμπειρία του τέτοια ώστε να δικαιολογεί ένα τέτοιο εγχείρημα.
Ο όμιλος στον οποίο ανήκει τα τελευταία χρόνια η εταιρεία Μινωικές Γραμμές με έδρα το Ηράκλειο ( εξ ου και η φράση στο σπίτι μας) έχει να επιδείξει άλλωστε μια ξεχωριστή και επιτυχημένη παρουσία και σε αυτόν τον τομέα και σε άλλες χώρες.
Είναι πολύ πιθανό στην διεκδίκηση να μπεί και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με σημαντική επίσης τεχνογνωσία στο αντικείμενο, με δεδομένο ότι κάπως αντίστοιχα έχει κινηθεί και σε άλλες περιπτώσεις ιδιωτικοποίησης λιμένων στην χώρα μας.
Με βάση αυτό, και μόνο, θα είναι δύσκολο να πει “όχι” για το Ηράκλειο.
Αλλά και η Attica Holding διαχειριστής τεσσάρων σημαντικών ναυτιλιακών σημάτων (HELLENIC SEAWAYS, BLUE STAR, SUPERFAST και AFRICA MAROCO LINK) και στόλο μεγαλύτερο των 30 πλοίων, κυρίως ΕΓ/ΟΓ που κυριαρχεί στο Αιγαίο, ζεσταίνει “μηχανές”.
Εκτός όμως αυτών ψίθυροι στην αγορά κάνουν λόγο για πιθανές κοινοπραξίες μεταξύ της ΑΝΕΚ LINES με γνωστή μεγάλη Κατασκευαστική εταιρεία που εσχάτως σχετίζεται με μεγάλη επένδυση στην Κρήτη.
Κάποια επίσης δημοσιεύματα πριν καιρό, έκαναν λόγο και για πιθανό ενδιαφέρον της κολοσσιαίας παγκοσμίως στον χώρο των εμπορευματοκιβωτίων και της κρουαζιέρας MSC του εφοπλιστή Απόντε, ωστόσο επίσημα κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί από την εταιρεία αλλά και στην δική μας δημοσιογραφική έρευνα δεν ταυτοποιήθηκε.
Όμως και σε τοπικό επίπεδο φαίνεται ότι υπάρχει κινητικότητα.
Έτσι σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μας, σημαντικοί τοπικοί επιχειρηματίες, βρίσκονται σε αναζήτηση “οχήματος” που να τους δίνει την πρόσβαση στον διαγωνισμό με σχετικό αντικείμενο όπως προβλέπεται, μιας και οι κλάδοι στους οποίους με επιτυχία δραστηριοποιούνται είναι εντελώς ξένοι με τα λιμάνια και τις θαλάσσιες μεταφορές.
Τούτο δεν πρέπει να θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί ωστόσο η έλλειψη τεχνογνωσίας τόσο στην ανάπτυξη του cargo, της κρουαζιέρας, αλλά και της ακτοπλοΐας ίσως να αποτελέσει τροχοπέδη μιας και το μόνο σίγουρο είναι ότι τα χρήματα είτε υπάρχουν ήδη, είτε εύκολα μπορούν να βρεθούν.
Οι συζητήσεις από μέρους τους και οι διερευνητικές, δίνουν και παίρνουν και ίσως φουντώσουν όσο πλησιάζουμε στην καταληκτική ημερομηνία και στο “σημείο μηδέν”.
Ωστόσο είναι γεγονός ότι από όλους τηρείται σιγή ιχθύος για ευνόητους λόγους και κάθε κίνηση γίνεται προσεκτικά και με εμπιστευτικότητα προκειμένου να μην εκτεθούν και οι ίδιοι σε κάτι που τελικά μόνο θα ακουστεί αλλά δεν θα γίνει ποτέ.
Τέλος, δεν θα πρέπει επίσης να αποκλειστεί μια πιθανή συμμετοχή στον διαγωνισμό, γνωστού και ισχυρού άνδρα της ποντοπόρου ναυτιλίας με παγκόσμιο βεληνεκές.
Σύμφωνα με αποκλειστικές μας πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες άνθρωποι του περιβάλλοντός του, βρέθηκαν στο Ηράκλειο για τρεις ημέρες, και είναι άγνωστο αν η επίσκεψη σχετιζόταν με μια ενδεχόμενη συμμετοχή στον διαγωνισμό για τον ΟΛΗ ΑΕ ή κάτι άλλο.
Ο ίδιος πάντως φαίνεται σαν να επιθυμεί κατά βάθος μια τέτοια εξέλιξη, σύμφωνα με παλιότερες ιδιαίτερα προσεκτικές και διακριτικές “κινήσεις” του όπως προσεκτικά έχουμε καταγράψει.
Το τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον πιστοποιεί την στρατηγική σημασία του λιμένα, τις προοπτικές του στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την δυναμική που αναπτύσσεται ακόμα και μέσα στην πανδημική κρίση από την σημερινή του Διοίκηση, που στην πράξη δείχνει να έχει φέρει νέο αέρα σε σχέση με τους προκατόχους της από το 2009 και μετά.
Μένει να δούμε ποιοι θα μπορούσαν τελικά να κλειδώσουν την υποψηφιότητα τους και α μπουν στην κούρσα σύμφωνα με τα παραπάνω, και ποιος θα είναι ο μεγάλος νικητής αυτής της “ναυμαχίας” που δεν έχει σύνορα μιας και θα συγκρουστούν σημαντικά συμφέροντα.
Αυτός που έχει τα περισσότερα χρήματα ή αυτός που πραγματικά θέλει να συνδέσει το όνομα του και την επιχειρηματική του δράση με το λιμάνι του Ηρακλείου για τα επόμενα χρόνια;
Kωνσταντίνος Συλιγάρδος