ΕΡΕΥΝΕΣ - ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Η στρατηγική ανάπτυξης του ποδηλατικού τουρισμού από το Υπουργείο Περιβάλλοντος

Τη στρατηγική του Υπουργείου Περιβάλλοντος για την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού στη χώρα μας, παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, σύμφωνα με ανακοίνωση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο κ. Μπακογιάννης συμμετείχε στην ενημερωτική εκδήλωση για θέματα ποδηλατικού τουρισμού στο πλαίσιο του έργου MEDCYCLETOUR «Μεσογειακές Ποδηλατικές Διαδρομές για βιώσιμο παράκτιο τουρισμό», που οργανώθηκε από το Περιφερειακό Ταμείο Δυτικής Ελλάδας στην Πάτρα. Το θέμα της ομιλίας του Γενικού Γραμματέα ήταν η «Στρατηγική ανάπτυξης ποδηλατικών διαδρομών στη χώρα μας».

Σε αυτήν δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιαστεί το ευρύτατο πρόγραμμα δράσεων που αναπτύσσει η Γενική Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος και το οποίο περιλαμβάνει τα εξής: – Εθνική στρατηγική για το ποδήλατο στην Ελλάδα – Βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής δράσεων και πολιτικών για την ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις και την ύπαιθρο – Παρακολούθηση εφαρμογής στρατηγικής – αρμοδιότητες – συνεργασίες – Προώθηση μελετών και προγραμμάτων για δημιουργία ποδηλατικών υποδομών στον αστικό & εξωαστικό χώρο – Πρόγραμμα δημιουργίας σημείων φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων – Χρηματοδότηση της μελέτης και υλοποίησης δύο εθνικών διαδρομών EUROVELO – Ενίσχυση κοινοχρήστων συστημάτων ποδηλάτου στον αστικό χώρο – Καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού, παροχή κινήτρων για την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου.

Ο κ. Μπακογιάννης, τόνισε ότι όλα τα παραπάνω δεν είναι αποσπασματικές πολιτικές, αλλά αντιθέτως εντάσσονται στη συνολικότερη στρατηγική για τη βιώσιμη κινητικότητα και την ανάδειξή της ως βασικό στοιχείο της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης.

Ταυτόχρονα, υπογράμμισε ότι προωθούν μια «πράσινη» ανάπτυξη με ιδιαίτερα ευρύ κοινό. «Τα οφέλη της προώθησης και υποστήριξης του ποδηλατικού τουρισμού είναι πολλαπλά και αντικατοπτρίζονται άμεσα στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών. Πρόκειται για οφέλη οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά τη στιγμή που μόνο ο ευρωπαϊκός ποδηλατικός τουρισμός εκτιμάται ετησίως: 2,8 δισ. ταξίδια στην Ευρώπη, 25,6 εκατ. διανυκτερεύσεις, περίπου δηλαδή το 3% του συνόλου τουριστικών ταξιδιών των Ευρωπαίων», σημείωσε ο κ. Μπακογιάννης.

Μελέτες που κατά διαστήματα δημοσιεύονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες δείχνουν ότι το ποδήλατο δεν είναι μόνο ένα οικολογικό μέσο μετακίνησης μέσα στις μεγάλες πόλεις, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι του τουρισμού. Είναι οι άνθρωποι που φορτώνουν μετρημένα υπάρχοντα σε ποδηλατικές τσάντες και κινούνται από μέρος σε μέρος με αργούς ρυθμούς, ζουν σε επαφή με το τοπίο και απολαμβάνουν λεπτομέρειες που άλλοι προσπερνούν.

Η ποδηλατική περιήγηση είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον είδος τουρισμού, αν εξαιρέσουμε τον περιπατητικό τουρισμό και ταυτόχρονα πηγή εσόδων για τους τόπους που υποδέχονται τους ποδηλάτες, γιατί επιμηκύνει την τουριστική σεζόν και φέρνει επισκέπτες σε μέρη στα οποία σπανίζουν. Ο ποδηλατικός τουρισμός έχει όλα τα χαρακτηριστικά που μπορούν να τον καταστήσουν οδηγό στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς οι ποδηλάτες προτιμούν ήπιες θερμοκρασίες, οπότε ταξιδεύουν κυρίως άνοιξη και φθινόπωρο.

Ακόμη, το ποδήλατο ως μέσο φιλικό προς το περιβάλλον μπορεί να συμβάλλει στην αειφόρο ανάπτυξη των προορισμών, ενώ οι επενδύσεις που απαιτούνται είναι χαμηλές τόσο από πλευράς των επιχειρήσεων όσο και των υποδομών, καθώς ο σχεδιασμός των ποδηλατικών μονοπατιών γίνεται με τις ελάχιστες δυνατές παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον.

Οι τουρίστες που ανήκουν στην κατηγορία αυτών που ταξιδεύουν είτε χρησιμοποιώντας ως μέσο το ποδήλατο, είτε με σκοπό να κάνουν χρήση του ποδηλάτου σε ειδικές διαδρομές, ανήκουν συνήθως στην ηλικιακή ομάδα των 35 – 55, είναι μέσης και ανώτατης εκπαίδευσης και ξοδεύουν 3 – 4 φορές περισσότερα χρήματα από όσους ταξιδεύουν οδικώς.

Συγκεκριμένα, στην Ευρώπη οι τουρίστες – ποδηλάτες ξοδεύουν ημερησίως περίπου 57 ευρώ, ενώ με μία μέση διαμονή 7,7 ημερών τα συνολικά έξοδά τους σε κάθε ταξίδι ανέρχονται στα 439 ευρώ.

Οι προοπτικές για την Ελλάδα είναι τεράστιες, ακόμη και αν η πολιτεία δεν κάνει τίποτα, γιατί σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας υπάρχουν μικροί δρόμοι με ελάχιστη κίνηση, που προσφέρονται για υπέροχες ποδηλατικές εμπειρίες. Τους ανακαλύπτουν οι τουρίστες μόνοι τους ή με τη βοήθεια εξειδικευμένων ταξιδιωτικών γραφείων.

Σχολιάστε