Όπως έχει γίνει γνωστό από τον Δεκέμβριο, ο τερματικός σταθμός αυξήθηκε σε όγκο κατά 32% στα 91.000 τ.μ. αντί για 68.000 τ.μ. που προέβλεπε η αρχική σύμβαση.
Αυτή η μεγάλη αύξηση έφερε και τον νέο σχεδιασμό του τέρμιναλ ο οποίος αρχιτεκτονικά θα είναι ένα σημείο αναφοράς για την Κρήτη. Δεν είναι τυχαίο που στην χθεσινή του επίσκεψη ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έκανε λόγο για “αρχιτεκτονικό κόσμημα”.
Οι φωτορεαλιστικές απεικονίσεις από την εποχή υπογραφής της σύμβασης για το νέο διεθνές αεροδρόμιου του Ηρακλείου που παρουσίαζαν μια πολύ απλότερη κατασκευή δεν υφίστανται πλέον και στη θέση τους θα έχουμε ένα αεροδρόμιο το οποίο θα πληρεί όλες τις προϋποθέσεις της βιωσιμότητας, του πράσινου σχεδιασμού και της φιλικότητας προς το περιβάλλον αλλά και τις ιδιαιτερότητες της κρητικής γης.
Αυτό άλλωστε επεσήμανε και ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής στην χθεσινή του ομιλία λέγοντας πως “το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι θα είναι το πιο μεγάλο και το πιο σύγχρονο της Μεσογείου. Ένας πραγματικός Περιφερειακός Αεροπορικός Κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ικανός να εξυπηρετεί σε βάθος 25ετίας μέχρι 15 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο. Σκεφτείτε τη δυναμική που θα προσδώσει στην Κρήτη μια τέτοια σημαντική πύλη εισόδου – εξόδου. Σκεφτείτε τις συνολικές προοπτικές που ανοίγονται μπροστά και το ρόλο που θα διαδραματίσει όχι μόνο στην ανάπτυξη του νησιού, αλλά και στην εθνική μας οικονομία συνολικά”.
Όπως μπορείτε να δείτε στο βίντεο που εξασφάλισε το ypodomes.com αλλάζουν πολλά στην εικόνα που θα αντικρύζει ο επιβάτης είτε έρχεται στο αεροδρόμιο είτε φεύγοντας από αυτό.
Στόχος είναι το να αποτελέσει ένα χώρο προσέλκυσης επενδύσεων, να γίνει κόμβος μεταφορών αλλά και είναι το πρώτο “πράσινο” ελληνικό αεροδρόμιο από την πρώτη ημέρα κατασκευής του με μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στο περιβάλλον με αρμονική ένταξη στο ιστορικό, πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της Κρήτης.
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του εσωτερικού του τερματικού σταθμού στο νέο αεροδρόμιο Καστελίου
Στο 20% τα έργα
Οι εργασίες έχουν φτάσει πλέον το 20% και στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει το 2026. Το κόστος των έργων αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ. Ανάδοχο είναι το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR. Οι Ινδοί της GMR έχουν στο portfolio τους μερικά από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ασίας όπως αυτό του Νέου Δελχί.
Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα ενσωματώνει όλες τις τελευταίες τεχνολογίες στο χώρο της κατασκευής τερματικών σταθμών και θα είναι υψηλών διεθνών προδιαγραφών. Κατασκευάζεται με τη μέθοδο του ΒΙΜ και η κατασκευή του θα αποσπάσει πιστοποίηση κατά LEED. Θα είναι επίσης μαζί με το αεροδρόμιο της Αθήνας τα μοναδικά στην Ελλάδα που θα διαθέτουν φυσούνες αποβίβασης-επιβίβασης αεροσκαφών.
Μεγάλη όμως θα είναι και η συμβολή του στην απασχόληση. Μόνο κατά την περίοδο της κατασκευής, προβλέπεται η δημιουργία 2.000 θέσεων εργασίας ενώ εκτιμάται πως θα υπάρξουν πάνω από 7.500 άμεσες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας του. Οι δε έμμεσες θέσεις απασχόλησης υπολογίζονται σε περίπου 35.000, ή αν το αντιπαραβάλλουμε ίσο με περίπου το 15% του συνολικού πληθυσμού της πόλης του Ηρακλείου.
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του εσωτερικού του τερματικού σταθμού στο νέο αεροδρόμιο Καστελίου
Τι αλλάζει στον σχεδιασμό
Μετά την πρόσφατη τροποποίηση της σύμβασης κατασκευής αλλάζουν και αυξάνονται τα παρακάτω:
Η συνένωση των χώρων Σένγκεν και μη Σένγκεν με μια νέα πρόσβαση, με μια νέα γέφυρα.
Η δημιουργία ενός μεγαλύτερου αεροσταθμού εξαιτίας της αναθεώρησης του χρόνου διεκπεραίωσης που απαιτείται για να εξυπηρετηθεί ένας επιβάτης. Για την αλλαγή αυτή, ελήφθη υπόψη και η πανδημία του COVID, η οποία διαφοροποίησε τις ανάγκες και τις απαιτήσεις.
Η δημιουργία χώρων υγιεινής στις πύλες αναχώρησης.
Η αύξηση του αστυνομικού σταθμού από τα 89 τετραγωνικά μέτρα σε περίπου 500 τ.μ.
Η δυνατότητα στάθμευσης πολύ μεγαλύτερου αριθμού αεροσκαφών, καθώς από τις 5 αυξήθηκαν σε 16 οι θέσεις στάθμευσης και δημιουργήθηκαν και 4 νέες για αεροπλάνα Airbus Α321neo.
Εντάχθηκαν στη σύμβαση αντιπλημμυρικά έργα.
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του νέου αεροδρομίου Καστελίου
Τι θα κατασκευαστεί
Το νέο αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει:
-1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μέτρων κατηγορίας κατά ICAO 4E
-1 παράλληλο τροχόδρομο κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
-8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
-2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
-Χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)
-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας και περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
-11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
-Χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
-Οδό πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
-Χώρο Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ.
Θα έχει ακόμη τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου.