Xρονιά σημαντικής ανάκαμψης για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα ήταν το 2022, ωστόσο, οι επιδόσεις υστέρησαν έναντι του 2019.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του επίτιμου προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Θεόδωρο Κόντε, το 2022 αναμένεται να κλείσει με περίπου 3000 αφίξεις και 2,6 – 2,7 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις στους ελληνικούς προορισμούς, έναντι 3979 προσεγγίσεων και 5,552,384 επιβατο-αφίξεων το 2019.
Τα πράγματα, όπως τονίζει, αναμένεται να αλλάξουν βελτιωμένα το έτος 2023, περιμένοντας περίπου 3480 αφίξεις και 3,3, – 3,5 εκατομμύρια αφίξεις επιβατών. Περαιτέρω βελτίωση αναμένεται για το έτος 2024. Τότε, σημειώνει, ελπίζουμε ότι θα είναι η χρονιά που θα φτάσουμε και ίσως θα ξεπεράσουμε τα αποτελέσματα του έτους 2019.
Οι μελλοντικές προβλέψεις, τονίζει, είναι ότι η Κρουαζιέρα έχει λαμπρόν μέλλον στην πατρίδα μας και θα συνεχιστεί η περαιτέρω ετήσια αύξηση σε ποσοστό 6%, αλλά και αύξηση τουριστών από επιπλέον νέες αγορές, και έτσι θα επανέλθει η κανονικότητα πλήρως.
Τα τελευταία γεγονότα βέβαια του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου αλλά και τα γεωπολιτικά θέματα στην περιοχή μας θα παίξουν τον ρόλο τους στην άμεση μελλοντική εξέλιξη στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο πόλεμος έχει επηρεάσει αρνητικά και έχει δημιουργήσει προβλήματα στον κλάδο, όχι μόνο από τον μειωμένο αριθμό των επιβατών που προσέφεραν, αλλά περισσότερο από τον περιορισμένο αριθμό των πληρωμάτων που εργάζονταν στον κλάδο, δημιουργώντας προβλήματα στη λειτουργία των κρουαζιεροπλοίων, ιδιατέρως στον ξενοδοχειακό τομέα των πλοίων.
Η διετία της πανδημίας άφησε σοβαρά οικονομικά προβλήματα στις εταιρείες του κλάδου συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων εταιρειών, αφήνοντας τεράστια οικονομικά προβλήματα και επιπλέον εταιρείες αναγκάστηκαν να πουλήσουν τα παλαιότερο tonnage για ανακύκλωση αλλά και χρεοκοπία δυστυχώς εταιρειών.
Σχολιάζοντας την εξέλιξη της εφετινής χρονιάς, ο κ.Κόντες παρατηρεί:
- Ως προς τις αφίξεις, υπογραμμίζει ότι είναι σαφής η μειωμένη πληρότητα των επιβατών πάνω στα πλοία, κυρίως όσον αφορά τα mega ships, αφού μερικά πλοία είχαν πληρότητα 50-60%.
- Παρατηρώντας την πληρότητα των διαφόρων μεγεθών πλοίων, φαίνεται ότι τα μικρά πλοία και αυτά με χωρητικότητα μέχρι 600-800 επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων των expedition luxury cruisers, έχουν ικανοποιητική πληρότητα μέχρι και 95%.
- Τέλος, υπάρχουν και οι νέες κατασκευές με αυξημένη την απαίτηση για νέα πλοία μικρότερης χωρητικότητας, με μειωμένες τις παραγγελίες για mega ships. Η τάση αυτή για μικρότερης χωρητικότητας πλοία είναι πλέον γεγονός με τις νέες κατασκευές να αποδεικνύουν μεγέθη μέχρι και 1000 επιβάτες.
- Λόγω του μειωμένου αριθμού των επιβατών αλλά και του τεράστιου ανταγωνισμού στις τιμές που προσφέρονταν σε διάφορα προγράμματα, τα έσοδα το 2022 αναμένονται να είναι της τάξεως των 350 εκατομμυρίων ευρώ έναντι των 500 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ του έτους 2019.