ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ - ΦΟΡΕΙΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΎ Κ. Χ.ΘΕΟΧΑΡΗ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ

Κύριε Πρόεδρε,

Kυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Ο Τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας.

Η επιτυχία του είναι αποτέλεσμα  συλλογικής και συνεχούς προσπάθειας εργαζομένων, ιδιωτών και Πολιτείας.

Και αυτό αποδείχθηκε περίτρανα στα χρόνια της κρίσης.

Από το 2009 ως το 2018 ο Τουρισμός έχει παράξει άμεσα 125 δις ευρώ , με πολλαπλάσια συμβολή στην οικονομική δραστηριότητα και το ΑΕΠ της χώρας ενώ 230 εκατ. άνθρωποι έχουν ταξιδέψει στη χώρα μας.

H κρίση θα ήταν πολύ χειρότερη χωρίς τον τουρισμό.

Συγχρόνως όμως, τα τελευταία 10 χρόνια ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε περισσότερο από όσο αυξήθηκε το τουριστικό εισόδημα.

Απόδειξη πως η πολιτεία δεν άσκησε σωστή πολιτική.

Απλώς παρακολούθησε τη συγκυρία που ευνόησε τη χώρα μας.

Μια συγκυρία που έφτασε στο τέλος της.

Αν δεν πάρουμε πρωτοβουλίες, δε θα καταφέρουμε να αυξήσουμε το τουριστικό ΑΕΠ κρατώντας σταθερές τις αφίξεις.

Γιατί αυτός πρέπει να είναι ο στόχος μας.

Κάθε τουρίστας να μένει περισσότερες ημέρες και να αφήνει περισσότερα χρήματα.

Να γιατί προτείνουμε κίνητρα για αναβάθμιση της ποιότητας των ξενοδοχείων με αντάλλαγμα περισσότερους κοινόχρηστους χώρους.

Ας έρθουμε όμως  στο σήμερα και κυρίως στο αύριο.

Για εμάς, τουρισμός δεν είναι μόνο ποσοστά και αριθμοί.

Τουρισμός σημαίνει φιλοξενία, με έμφαση στον άνθρωπο και στην εμπειρία που βιώνει.

Τουρισμός  για την ηγεσία του Υπουργείου αλλά και για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σημαίνει στρατηγική.

Πρώτον, Στρατηγική για μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Σημαίνει ισορροπία  προσφοράς, ζήτησης και  υποδομών.

Όχι διακοπές ρεύματος κάθε Σαββατοκύριακο ή σκουπίδια που δε μπορεί να γίνει η αποκομιδή τους.

Δεύτερον, Σημαίνει αποφυγή του υπερτουρισμού.

Φέτος στις 6 Αυγούστου θα φθάσουν στη Σαντορίνη κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 18.372 επιβατών.

Το νησί δεν αντέχει τόσους ανθρώπους.

Θα φταίνε οι κάτοικοι που θα διαμαρτυρηθούν;

Θα φταίνε οι τουρίστες που δε θα ξανάρθουν;

Δε μπορεί να ονομάζουμε τουριστικό προϊόν την ταλαιπωρία των επισκεπτών και των κατοίκων.

Αυτά είναι τα αποτελέσματα μιας άναρχης και χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό τουριστικής ανάπτυξης.

Τρίτον, Σημαίνει ανάλυση δεδομένων για το ποιους θέλουμε να προσελκύσουμε, πότε τους θέλουμε και γιατί.

Στην εποχή των μεγάλων δεδομένων (big data) δε μπορεί να κάνουμε  marketing και διαφήμιση με τη διαίσθηση.

Χρειάζεται ανάλυση, καινοτομία και ένας νέος ΕΟΤ προσαρμοσμένος στις νέες συνθήκες και με νέα εργαλεία στα χέρια του.

Χαράσσουμε μια νέα ψηφιακή στρατηγική στον  ΕΟΤ.

Τέταρτον, Σημαίνει ποιοτικά καταλύματα και συγκροτήματα με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και γιατί όχι μηδενικό άνθρακα.

Οι σκανδιναβικές χώρες πρώτες -αλλά η τάση θα διευρυνθεί τα επόμενα χρόνια- επιλέγουν μόνο πράσινους προορισμούς. Δεν μπορούμε να το αγνοούμε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι στρατηγικοί στόχοι του Υπουργείου μας συνοπτικά είναι οι εξής:

-Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος

-Βελτίωση της ποιότητας και της αυθεντικότητάς του,

-Βελτίωση της ανθεκτικότητάς του.

-Βελτίωση της βιωσιμότητας του τουριστικού προϊόντος.

Για να τα πετύχουμε όλα αυτά, χρειάζεται καλύτερος συντονισμός μεταξύ των Υπουργείων

και μεταξύ  Κράτους και  Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αυτό θα το επιδιώξουμε πρώτον, με τη δημιουργία ομάδας υλοποίησης των δράσεων του Εθνικού Σχεδίου για τον Τουρισμό και,

δεύτερον με τη θέσπιση Τουριστικού Περιφερειακού Συμβουλίου ώστε οι Αντιπεριφερειάρχες Τουρισμού να συναντώνται τακτικά με την ηγεσία του Υπουργείου για τον καλύτερο συντονισμό των δράσεων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

5 είναι άξονες γύρω από τους οποίους θα κινηθούμε:

Πρώτος άξονας η δημιουργία Υποδομών, η βελτίωση του αδειοδοτικού πλαισίου και η χωροθέτηση του Τουρισμού.

Με την ολοκλήρωση του χωροταξικού πλαισίου – ζητούμενο ετών ή και δεκαετιών – ώστε να ευνοηθούν οι επενδύσεις χωρίς έκπτωση στις αρχές της αειφορίας.

Με τη δημιουργία one shop stop για την ταχύτερη αδειοδότηση τουριστικών επενδύσεων.

Με την προτυποποίηση των περιβαλλοντικών μελετών για νέες τουριστικές εγκαταστάσεις.

Με κίνητρα για τη νηολόγηση επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών.

Στόχος η προσέλκυση 5.000 σκαφών άνω των 10 μέτρων.

Δεύτερος άξονας είναι η προσβασιμότητα και η διασυνδεσιμότητα της χώρας.

Με  προσπάθεια ενίσχυσης των αεροπορικών και άλλων διασυνδέσεων της χώρας όπως για παράδειγμα απευθείας πτήσεις στις ΗΠΑ και τον χειμώνα.

Με ένα φιλόδοξο σχέδιο επέκτασης και αναβάθμισης των μαρινών για τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Με την σύνδεση όλων των τουριστικών μονάδων και επιχειρήσεων στο διαδίκτυο και την ενίσχυση της ενεργής ψηφιακής παρουσίας τους.

Τρίτος άξονας είναι η διαχείριση της εμπειρίας ώστε αυτή να είναι ποιοτική και ελκυστική.

Η εμπειρία για έναν επισκέπτη ξεκινάει από την αναζήτηση του προορισμού, συνεχίζεται με το πώς βιώνει το ταξίδι στη χώρα – από τις ουρές στο τελωνείο μέχρι το δωμάτιο ή αν τον έκλεψαν στον δρόμο – και τελειώνει με τη διαχείριση των αναμνήσεων στο διαδίκτυο όταν επιστρέψει  σπίτι του.

Θα ενισχύσουμε τον ρόλο της τουριστικής Αστυνομίας με

παρουσία καθημερινή για τη μετάδοση του αισθήματος ασφάλειας σε τουρίστες και επιχειρηματίες.

Θα ξαναστήσουμε την τεχνική τουριστική εκπαίδευση και αναβαθμίσουμε τις ανώτερες σχολές.

Η χώρα που είναι τουριστικός προορισμός παγκοσμίου εμβέλειας οφείλει και πρέπει να παρέχει τουριστική εκπαίδευση παγκοσμίου εμβέλειας.

Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό θα γίνουν με αυτό τον τρόπο, ποιοτικότεροι, παραγωγικότεροι και θα αμείβονται καλύτερα.

Τέταρτος άξονας είναι ο επανασχεδιασμός του τουριστικού προϊόντος και ο επαναπροσδιορισμός της εικόνας του.

Για να συμβεί αυτό χρειαζόμαστε στοιχεία.

Είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχει υλοποιήσει τους «δορυφόρους» λογαριασμούς τουρισμού στα στατιστικά της.

Αυτό θα αλλάξει.

Με την  άμεση επαναφορά της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού μας, μέσω της μείωσης του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο στο 13% από 24%. Και στο  11% στο τέλος της τετραετίας.

Για να πετύχουμε την επέκταση της τουριστικής περιόδου θα καλέσουμε όλους τους φορείς ανά περιφέρεια ώστε με συντονισμένες ενέργειες να δημιουργηθούν ειδικά χειμερινά προϊόντα.

Θα ανοίξουμε τον τουρισμό μας στις πέντε αισθήσεις και όχι μόνο στον ήλιο και τη θάλασσα όπως είναι σήμερα.

Ο επισκέπτης πρέπει να φεύγει έχοντας δει, ακούσει, γευθεί, μυρίσει, αγγίξει.

Αυτό μπορεί να γίνει με στροφή σε σύνθετα ή εναλλακτικά προϊόντα όπως το city break, τον ιατρικό, ευεξίας, αθλητικό, εκπαιδευτικό, θρησκευτικό, γαστρονομικό, συνεδριακό, αγροτουρισμό κ.α.

Θα στηρίξουμε ενεργά προσπάθειες που δημιουργούν  νέους ελκυστικούς προορισμούς σε μη ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές.

Ειδικές δράσεις θα σχεδιαστούν για τον πολιτιστικό και θρησκευτικό τουρισμό που είναι η 2η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης σε δαπάνη και η 3η σε αφίξεις. Δικαιούμαστε μεγαλύτερο μερίδιο και θα το κατακτήσουμε.

Το ίδιο θα κάνουμε και για την ανάπτυξη του τουρισμού της 3ης ηλικίας, μια βασική μας προτεραιότητα.

Η αυθεντικότητα, μια ποιότητα που αναζητά ιδιαίτερα η γενιά του 2000 (οι λεγόμενοι millennials) που είναι οι τουρίστες του μέλλοντος, θα ενισχυθεί ώστε να αναδείξουμε τις επιλογές  που έχει ο επισκέπτης για ένα παραδοσιακό κατάλυμα, για ένα τοπικό φαγητό, για μια αυθεντική πολιτιστική ή φυσιολατρική δραστηριότητα, για αγορά ενός παραδοσιακού προϊόντος, για γνωριμία με την τοπική παράδοση και την ιστορία.

Είναι φανερό από τις δράσεις που σας περιέγραψα το  πόσο πίσω είμαστε.

Πέμπτος άξονας η κοινωνική και περιβαλλοντική ευαισθησία.

Η αναβάθμιση της ποιότητας δε μπορεί να σταματάει στο μέγεθος του δωματίου ή του κρεβατιού, πρέπει να αγκαλιάζει το ενεργειακό αποτύπωμα, την φροντίδα για όσους έχουν ανάγκη, την επιστροφή μέρους της αξίας στην τοπική κοινωνία. Αυτό θα είναι το όχημα της βιωσιμότητας του Ελληνικού Τουρισμού, έτσι θα χτίσουμε το συγκριτικό μας πλεονέκτημα για τις δεκαετίας που έρχονται.

Σχολιάστε