Έντονες αντιδράσεις έχουν προκαλέσει αρκετά άρθρα του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το οποίο κατατέθηκε χθες, Πέμπτη, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Καταρχήν έντονο προβληματισμό προκαλεί η επιβολή «Τέλους Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων» (ΤΕ.Π.Α.Η) η οποία θα επιφέρει νέες πρόσθετες επιβαρύνσεις για περίπου 10.000 κατόχους σκαφών με μήκος επτά μέτρα και άνω)που ήδη τα τελευταία έτη καταβάλλουν μεταξύ άλλων φόρο πολυτελούς διαβίωσης, αλλά και ελλιμενισμού. Ο υπολογισμός του τέλους θα γίνεται ανά μήνα ή ανά έτος ως εξής:
– Για σκάφη από επτά έως οκτώ μέτρα μήκος, υπολογίζεται στα 16 ευρώ ανά μήνα,
– από οκτώ έως 10 μέτρα στα 25 ευρώ ανά μήνα
– για σκάφη άνω των 12 μέτρων το τέλος θα είναι 8 ευρώ ανά μέτρο υπολογιζόμενο από το πρώτο
Στο νομοσχέδιο υπάρχει πρόβλεψη για έκπτωση 25% μόνον για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής. Όμως το αίτημα των επαγγελματιών είναι για 50% έκπτωση.
«Σταματήστε να κρατάτε όλες οι κυβερνήσεις εχθρική στάση απέναντι στο επαγγελματικά τουριστικά σκάφη» επισημαίνουν οι επαγγελματίες.
Το συγκεκριμένο τέλος είχε νομοθετηθεί τόσο επί υπουργίας Γιάννη Παπαθανασίου το 2009 όσο και με τη διαδικασία fast truck το 2013 επί Γιάννη Στουρνάρα στο υπουργείο Οικονομικών. Χρειαζόταν όμως έκδοση κανονιστικής πράξης κάτι που δεν έγινε. Όμως δεν εφαρμόστηκε και τώρα η σημερινή κυβέρνηση θέλει να περάσει ως τροποποιημένο. Όπως ειπώθηκε στο περιθώριο της συνεδρίασης σε πηγαδάκια στη Βουλή, την εφαρμογή του τέλους αυτού στα σκάφη αναψυχής ζητούν επίμονα οι θεσμοί.
Στελέχη που ασχολούνται με τον θαλάσσιο τουρισμό εκτιμούν ότι η εφαρμογή του νέου τέλους θα κάνει δυσβάσταχτη τη συντήρηση ενός σκάφους με αποτέλεσμα να μειωθεί ο αριθμός εκείνων που ελλιμενίζονται σε ελληνικές μαρίνες, το οποίο θα είναι πλήγμα για τον κλάδο.
Οι Νηογνώμονες
Μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» το οποίο είχε πάρει πιστοποιητικό αξιοπλοίας από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων του ΥΝΑ και την οικολογική καταστροφή ο πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει ότι πλέον όλα τα σκάφη θα επιθεωρούνται από νηογνώμονες οι οποίοι θα εκδίδουν τα πιστοποιητικά και όχι από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων που απαρτίζεται από Λιμενικούς οι οποίοι στην ουσία είναι ελεγκτές και ελεγχόμενοι. Όπως επισημάνθηκε στη Βουλή θα υπάρξει μεγάλη επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες μικρών σκαφών και ιδιαίτερα για τους αλιείς ενώ εκφράστηκε και ο προβληματισμός για το εάν οι υπάρχοντες νηογνώμονες μπορούν να καλύψουν τη μεγάλη ζήτηση που θα δημιουργηθεί.
Λιμάνια
Αντιδράσεις υπάρχουν επίσης για την εισαγωγή του θεσμού «Συμβουλίου Χρηστών», αφού από κύκλους της λιμενικής βιομηχανίας εκλαμβάνεται ως παρέμβαση στη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς και ειδικότερα μεταξύ των αντισυμβαλλομένων.
Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν αντιδράσεις τόσο από τα μεγάλα λιμάνια για την επικείμενη αλλαγή στο καθεστώς διαχείρισης-περισυλλογής των στερεών και υγρών αποβλήτων