ΑΡΘΡΑ-ΓΝΩΜΕΣ

Αεροπορικός – Αεραθλητικός τουρισμός

Toυ Κωνσταντίνου Κουσκούκη,
Καθηγητής Δερματολογίας – Νομικός – Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής – Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Τουρισμού Υγείας
Αεροπορικός τουρισμός είναι η περιήγηση των επισκεπτών – τουριστών με ιδιόκτητο ή μισθωμένο πτητικό μέσο όλων των τύπων, κατηγοριών και είδους, όπως αεροπλάνο, υπερελαφρά πτητική μηχανή ελεγχόμενη με αεροδυναμικά μέσα ή μετατόπισης κέντρου βάρους με ρόδες, πλωτήρες ή αμφίβιο, ελικόπτερο, αλεξίπτερο ή αλεξίπτωτο πλαγιάς με κινητήρα ή χωρίς, ανεμόπτερο, δελταπλάνο, ανεμοπορία, γυροπλάνο, αιωρόπτερο και αερόστατο, με χρήση ειδικού εξοπλισμού και συνοδεία έμπειρων και εκπαιδευμένων πιλότων, σύμφωνα με τα εξειδικευμένα πρότυπα ασφαλείας και το εθνικό και διεθνές κανονιστικό πλαίσιο και διαδικασίες των αρμόδιων φορέων με τις αντίστοιχες πιστοποιήσεις.
Ο αεραθλητικός τουρισμός στην Ευρώπη εκπροσωπεί τις ανάγκες 650.000 αεραθλητών, οι οποίοι αναζητούν καλές καιρικές συνθήκες για να ασκήσουν το hobby τους, αλλά και να δημιουργήσουν επιχειρήσεις συναφείς με το αεροάθλημα τους όπως αλεξιπτωτισμό, αερομοντελισμό, ανεμοπορία, ΣμηΕΑ/Drones, αγώνες και ακροβατικά.
Η γενική αεροπορία στο χώρο των αερομεταφορών περιλαμβάνει όλες τις αεροπορικές δραστηριότητες που δεν εντάσσονται σε στρατιωτικές και σε προγραμματισμένες εμπορικές πτήσεις που μεταφέρουν επιβάτες και εμπορεύματα ή κάνουν εναέριες εργασίες αεροψεκασμούς, διάσωση, αεροταξί, έρευνα και μετεωρολογία. Η Ευρώπη διαθέτει πάνω από 136.000 αεροσκάφη που επιχειρούν περισσότερα από 4200
αεροδρόμιά.
Πρόκειται για μικρά αεροπλάνα μονοκινητήρια η δικινητήρια και ελικόπτερα, που μπορούν να μεταφέρουν από δύο έως και έξι άτομα, σε αποστάσεις 400 – 800 ν.μίλια ανάλογα την αυτονομία καυσίμου τους και επιχειρούν σε μικρά αεροδρόμια με διαδρόμους των 700 m.
Στην Ελλάδα με εκτεταμένο δίκτυο αεροδρομίων στα περισσότερα κατοικημένα νησιά μας, θα έπρεπε ο αεροπορικός τουρισμός και ο αεραθλητικός να θεωρούνται τεράστια πηγή εσόδων καθόσον έχει αποδειχθεί ότι κάθε επιβάτης αεροπλάνου ή ελικοπτέρου που επισκέπτεται τη χώρα μας, έχει δεκαπλάσια αγοραστική δύναμη από τον αντίστοιχο τουρίστα επιβάτη μιας πτήσης charter και να μην αντιμετωπίζονται ως hobby των πλουσίων.

Η ανάπτυξη του αεροπορικού τουρισμού με αεροπλάνα της γενικής αεροπορίας από το εξωτερικό, όπως και για τον εσωτερικό αεροπορικό τουρισμό για πτήσεις από και προς ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια με αεροπλάνα και ελικόπτερα ελληνικού νηολογίου αποτελεί σημαντική οικονομική συνιστώσα και μονόδρομο στην περίοδο αυτής της πρωτόγνωρης πανδημικής κρίσης κατά την οποίαν ο τουρισμός υπέστη βαρύ πλήγμα, παρόλα αυτά ο αεροπορικός και αεραθλητικός τουρισμός, καθώς και η καλλιέργεια του αεροπορικού πνεύματος προσδίδουν νότα αισιοδοξίας.

Για  την ελληνική οικονομία τρεις τομείς της γενικής αεροπορίας έχουν ιδιαίτερη σημασία: η εκπαίδευση νέων χειριστών, ο αεροπορικός και ο αεραθλητικός τουρισμός, οι οποίοι όχι μόνο δεν προωθούνται αλλά παραμελούνται από την Πολιτεία. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, κύριος διαμορφωτής της αεροπορικής πολιτικής, δεν κατάφερε να δημιουργήσει υγιές περιβάλλον για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της ΓΑ και του αεραθλητισμού, γι’ αυτό και επιβάλλονται μεταρρυθμίσεις όπως: α)επανασχεδιασμός των τερματικών περιοχών, β) αλλαγή κατηγοριοποίησης του χαμηλού εναέριου χώρου, γ) αξιοποίηση των μικρών περιφερειακών και πολλών εγκαταλελειμμένων αεροδρομίων και δ) βελτίωση των εξυπηρετήσεων VFR  πτήσεων.

Η Πολιτεία δεν αποτιμά ορθά την συμβολή του αεροπορικού τουρισμού στην ενίσχυση του Α.Ε.Π. της χώρας και παρέχει ελάχιστη έως μηδενική βοήθεια προς την ανεμοπορία που αποτελεί το πρώτο φυτώριο νέων αεροπόρων, εκεί που με χαμηλό κόστος νέα παιδιά παίρνουν το βάπτισμα του αέρα, κάνουν την πρώτη πτήση τους με ανεμόπτερα και εξοικειώνονται με την αεροπορική ιδέα.

Το Υπουργείο Τουρισμού προτίθεται  να εντάξει στο πρόγραμμα του την ενίσχυση του αεροπορικού τουρισμού με τη σύσταση Ειδικής  Συμβουλευτικής Επιτροπής, αντικείμενο της οποίας θα είναι η μελέτη των σχετικών προβλημάτων σε τουριστικές περιοχές που διαθέτουν αεροδρόμια και η ενθάρρυνση δημιουργίας νέων πεδίων προσγείωσης, ενώ θα πρέπει επιπλέον να εξειδικεύσει και τις  διατάξεις του Ν. 4582/2018 περί αεροπορικού τουρισμού.

Επιβάλλεται περαιτέρω αφενός να υλοποιηθεί ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργείων με την AOPA Greece, την Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία και την Ελληνική Αεροπορική Ένωση για να συνδεθεί η γενική αεροπορία με τον αεραθλητισμό και την τουριστική επιχειρηματικότητα του αεροπορικού τουρισμού και αφετέρου να παρέχεται η ευκαιρία προσανατολισμού των νέων στα αεροπορικά επαγγέλματα με τη δημιουργία επιχειρήσεων διεθνούς επιπέδου στο σύγχρονο περιβάλλον του ψηφιακού μετασχηματισμού και την ένταξη στο Next Generation πρόγραμμα όπου κυριαρχούν οι πράσινη και κυκλική οικονομία, συνάδουσες απόλυτα με τις outdoor activities και τις αεροπεριηγήσεις με αεροπορική ξενάγηση για βιωματικές εμπειρίες στο ποικιλόμορφο φυσικό και πολιτιστικό Ελληνικό περιβάλλον.

Σχολιάστε