Συνέντευξη Υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στο cnn.gr και στον δημοσιογράφο Γιώργο Παπακωνσταντίνου
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς βλέπετε τις τελευταίες δημοσκοπήσεις και το πολιτικό κλίμα των ημερών;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η Νέα Δημοκρατία αποτελεί, σταθερά, την κυρίαρχη πολιτική δύναμη που εμπιστεύονται οι Έλληνες με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ξέρετε γιατί κ. Παπακωνσταντίνου; Γιατί η κυβέρνηση και ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενστερνίζονται μια πολιτική, η οποία παράγει έργο και ουσιαστικά αποτελέσματα που κρατούν την κοινωνία όρθια και δημιουργούν συνθήκες ανάπτυξης και ευημερίας για τη μέση ελληνική οικογένεια.
Γιατί στο ίδιο διάστημα που η Ελλάδα δίνει τη μάχη με την πανδημία, έχει ήδη πολεμήσει και επικρατήσει σε πολλά, άλλα διαφορετικά και παράλληλα μέτωπα. Μέσα σε δύο χρόνια η εθνική μας θέση αναβαθμίστηκε, η οικονομία μας ανατάχθηκε και η κοινωνία μας ανάσανε βαθιά.
Σπάνια κυβερνήσεις αναμετρήθηκαν με τόσα πολλαπλά στοιχήματα, από τις πληγές της οικονομίας που έπρεπε να κλείσουν, μέχρι τις εθνικές κρίσεις όπως στον Έβρο. Συνεχίζουμε με φιλολαϊκό προσανατολισμό και με πατριωτικό πρόσημο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στο τέλος του 2021, ο τουρισμός, όπως έχετε πει, αναδεικνύεται ως «ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας». Ποιες είναι οι αναγκαίες τομές που πρέπει να γίνουν ώστε το τουριστικό προϊόν να προσελκύσει επενδύσεις;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Το μήνυμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης που εξέπεμψε η χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι, μέσα από την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, η στήριξη του τουριστικού κλάδου από την ελληνική κυβέρνηση και η άψογη συνεργασία όλων των φορέων τουρισμού απέδωσαν. Πράγματι, ο τουρισμός συνιστά έναν από τους βασικούς και δυναμικούς πυλώνες που στηρίζουν την οικονομία και δίνουν ώθηση στην ανάπτυξη της Ελλάδας. Συμβάλλει άμεσα στην αύξηση του εθνικού εισοδήματος, στην δημιουργία θέσεων εργασίας όπως και επίσης στη βελτίωση του ισοζυγίου πληρωμών. Αυτό είναι και το «μέρισμα» που επιστρέφει ο τουρισμός στην κοινωνία, στην ευημερία της μέσης ελληνικής οικογένειας.
Σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε τα τελευταία δυο χρόνια εξαιτίας της πανδημίας, η συμβολή του τουρισμού αποκτά πολλαπλασιαστική αξία, ενισχύοντας πολλούς και σημαντικούς κλάδους της αγοράς. Γι’ αυτό, κύριε Παπακωνσταντίνου, η τουριστική ανάπτυξη της χώρας αποτελεί εθνική υπόθεση. Τώρα, όσον αφορά, στις τομές, και στο πλαίσιο των συναρμοδιοτήτων του Υπουργείου Τουρισμού, θα έθετα, τρεις προτεραιότητες.
1. Προσέλκυση νέων επενδύσεων
Οι πόροι που αναμένεται να εισρεύσουν στην χώρα με σκοπό την ενίσχυση των επενδύσεων σε νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, θα δώσουν την ώθηση που χρειάζεται ο τουρισμός για να αποκτήσει ανθεκτικότητα, να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα του ψηφιακού μετασχηματισμού και βέβαια, να στηριχθούν οι επαγγελματίες του κλάδου.
2. Ενίσχυση των υποδομών
Στα έργα του τουρισμού, οι ιδιωτικοί πόροι αναμένεται να μοχλευτούν για επενδύσεις σε σημαντικές τουριστικές υποδομές, που υπάρχει ανάγκη. Για τον σκοπό αυτό, έχει προβλεφθεί εισαγωγή νέων νομοθετικών ρυθμίσεων προκειμένου να απλουστευθεί και να απλοποιηθεί η διαδικασία χωροταξικού σχεδιασμού, αδειοδοτήσεων και άλλων λειτουργικών θεμάτων.
3. Διατήρηση της Ποιότητας και της Αυθεντικότητας
Η διαφύλαξη της ποιότητας του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος συνδέεται με την φέρουσα ικανότητα και τους διακηρυγμένους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης και αποτελεί κύρια προτεραιότητα. Ταυτόχρονα, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες διαφύλαξης της αυθεντικότητας της εμπειρίας του επισκέπτη, μέσα από τη διατήρηση και την ενίσχυση της τουριστικής μας ταυτότητας. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η ενίσχυση και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, που αποτελεί την ψυχή του τουρισμού, με νέες δεξιότητες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες έχετε προβεί για να κερδίσετε το φιλόδοξο στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: H επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, μέσα από την στήριξη των χειμερινών προορισμών και του city break σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις, αποτελεί στρατηγικό μας στόχο. Θέλουμε περισσότερο, ποιοτικότερο τουρισμό, σε όλη τη χώρα και όχι μόνο στους παραδοσιακά δημοφιλείς προορισμούς. Οι προσπάθειες που κάνουμε αποδίδουν καρπούς αισιοδοξίας.
Την εβδομάδα που μας πέρασε συμφωνήσαμε με τον Όμιλο Der Touristik, να δοθεί περαιτέρω έμφαση στην προσέλκυση μέσω και συνδιαφήμισης τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2022. Προηγουμένως, είχαμε συμφωνήσει Norwegian Cruise Line για 200.000 επιβάτες κρουαζιέρας το 2022, από τις 2 Μαρτίου 2022 έως τις 22 Νοεμβρίου 2022, μήνες που θεωρούνται off season. Παράλληλα, σε συζήτησή μας με τον CEO της Jet2, κορυφαίου tour operator για την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, συμφωνήσαμε να ανοίξουν νωρίς την άνοιξη οι πτήσεις προς τους ελληνικούς προορισμούς και για πρώτη φορά σε αυτούς να συμπεριλαμβάνεται και η Αθήνα.
Και θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση με όλους τους στρατηγικούς συνεργάτες, παλιούς και νέους. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, το καλοκαίρι της Ελλάδας το 2022, θα ξεκινήσει από την άνοιξη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει θέσει τον στόχο-πρόκληση για ένα νέο βιώσιμο μοντέλο τουρισμού. Πώς σκοπεύετε να το πετύχετε αυτό;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Όπως ανέφερε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Μασσαλία, δεσμευόμαστε να αναπτύξουμε μια στρατηγική βιώσιμου τουρισμού που θα αντιμετωπίζει αποτελεσματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα θέτει τα ζητήματα βιοποικιλότητας στο επίκεντρο του σχεδιασμού του θαλάσσιου και παράκτιου τουριστικού σχεδιασμού, ιδίως σε ό,τι αφορά τις υπερβολικά ευάλωτες τοπικές κοινωνίες, όπως είναι τα μικρότερα νησιά μας.
Και ο Πρωθυπουργός πρωτοστατεί σε αυτήν την παγκόσμια δράση. Σας θυμίζω τη εθνική πρωτοβουλία των Gr – eco islands που ξεκίνησε από την Χάλκη, μετά την πρωτοβουλία της Αστυπάλαιας, για να απλωθεί σε πολλά περισσότερα ακόμα νησιά -σε πρώτη φάση- και σε όλα τελικά τα ελληνικά νησιά σε βάθος χρόνου, προβάλλοντας ουσιαστικά ένα μοντέλο του αύριο. Ένα μοντέλο που θα βασίζεται και στη διεύρυνση των προορισμών, που δεν θα τους ανακαλύψει μόνος του ο δυνητικός επισκέπτης, ούτε θα αναζητά κρυμμένους «θησαυρούς». Θέλουμε να φτιάξουμε ένα δίκτυο που θα ενημερώνει τους παράγοντες της αγοράς στο εξωτερικό για τις πολλές δράσεις θεματικού τουρισμού που γίνονται στην Ελλάδα.
Αλλά και ως προς τη γεωγραφική στόχευση δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα λιγότερο γνωστά νησιά μας, στη βάση όμως της διατήρησης της αυθεντικότητας και της διαφοροποίησης των εμπειριών που προσφέρουν στον ταξιδιώτη. Αυτά, σε συνδυασμό με την ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού – οι οποίες, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν πολλοί φέρνουν υψηλή προστιθέμενη αξία σε όλο το φάσμα της ελληνικής οικονομίας – είναι βασικά μας εργαλεία.
Στο πλαίσιο αυτό ο Εθνικός Οργανισμός Τουρισμού «τρέχει» ήδη καμπάνια στο εξωτερικό για τον χειμερινό τουρισμό, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά. Η βιωσιμότητα του τουρισμού είναι το μεγάλο στοίχημα και είμαστε αποφασισμένοι να το κερδίσουμε.