Οι αγορές τελούν σε μεγάλη νευρικότητα και ο πληθωρισμός πιέζει τους καταναλωτές. Αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να κάνουν αεροπορικά ταξίδια.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα ταξίδια δεν έδειξαν ιδιαίτερη επιβράδυνση μετά το τέλος του καλοκαιριού. Τα στελέχη των αεροπορικών εταιρειών επισημαίνουν πως το μοντέλο ταξιδιών θα αλλάξει και θα ανακάμψει, κρατώντας τους απασχολημένους κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών, καθώς και τον επόμενο χρόνο.
«Πολλές από τις τάσεις στη ζήτηση μετακινήσεων, τις οποίες είδαμε να εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας, γίνονται πιο σταθερές και διαμορφώνουν τη στόχευσή μας για το 2023 και μετά», τόνισε ο Ρόμπερ Αϊσομ, διευθύνων σύμβουλος της American Airlines, σε δημοσιογράφους και αναλυτές στο πλαίσιο συζήτησης. Η αεροπορική εταιρεία αισθάνεται «πολύ αισιόδοξη ως προς τις προοπτικές για τη συνολική ζήτηση, ακόμη και σε ένα αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον», πρόσθεσε ο κ. Αϊσομ. Τη θετική αυτή προσέγγιση συμμερίζονται και άλλες αμερικανικές εταιρείες των αερομεταφορών, όπως οι United Airlines και Delta Air Line.
Η μεγάλη αλλαγή
Ενας σοβαρός λόγος που αιτιολογεί την αισιοδοξία, είναι η δυνατότητα των ανθρώπων να εργάζονται εξ αποστάσεως σε συνθήκη πλήρους ή μερικής απασχόλησης. Και αυτό επέτρεψε στους Αμερικανούς να ταξιδεύουν περισσότερο και να συνδυάζουν τα προσωπικά και τα επαγγελματικά ταξίδια. Ο μετασχηματισμός αυτός φαίνεται να έχει διάρκεια και να μπορούν βάσει αυτού του παράγοντα να κάνουν τον σχεδιασμό τους οι αερομεταφορείς. «Υπήρξε μια μόνιμη δομική αλλαγή στη ζήτηση των ταξιδίων αναψυχής λόγω της ευελιξίας που επιτρέπει η υβριδική εργασία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της United Airlines, Σκοτ Κίρμπι, σε πρόσφατη συνομιλία με δημοσιογράφους και αναλυτές. «Αυτή δεν είναι μία απαγορευμένη ζήτηση. Είναι το νέο πλαίσιο κανονικότητας».
Αλλες τάσεις συνέβαλαν επίσης σε ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα για τις τρεις αεροπορικές εταιρείες το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου. Τα προσοδοφόρα εταιρικά ταξίδια και τα διεθνή ταξίδια συνεχίζουν να ανακάμπτουν. Εν τω μεταξύ, ακόμα και μία οπισθοδρόμηση έχει θετικό πρόσημο: τα όρια στην ανάπτυξη των δραστηριοτήτων των αεροπορικών εταιρειών έχουν κρατήσει τις πτήσεις γεμάτες.
Ειδικότερα, κατά το τρίτο τρίμηνο η United ανακοίνωσε κέρδη 942 εκατ. δολαρίων, έναντι 695 εκατ. δολαρίων για την Delta και 483 εκατ. δολαρίων για την American. Ολοι αναμένουν ότι τα έσοδα και τα κέρδη τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους θα είναι υψηλότερα σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019, παρόλο που οι αερομεταφορείς θα προσφέρουν λιγότερες πτήσεις. Βέβαια, αξίζει να επισημανθεί ότι τα οφέλη στον κλάδο από την ευελιξία των επιβατών εκτείνονται πολύ πέραν των εσόδων του.
Νέες συνήθειες
Οι επιβάτες άρχισαν να εκτείνουν χρονικά τις μετακινήσεις τους, μειώνοντας τις μεταβολές της ζήτησης μεταξύ πολυάσχολων Σαββατοκύριακων και των καθημερινών ημερών, όπου τα ταξίδια δεν είναι τόσο συχνά. Επιπλέον, όπως υπογραμμίζουν τα στελέχη των αεροπορικών, πλέον και οι μετακινήσεις των διακοπών εκτείνονται πέραν του συνηθισμένου. Συνήθως το Σαββατοκύριακο της Ημέρας των Εργατών (κάθε πρώτη Δευτέρα του Σεπτεμβρίου) σηματοδοτούσε τη λήξη της φορτωμένης καλοκαιρινής περιόδου, οι μετακινήσεις επιβραδύνονταν και ενισχύονταν ξανά με την Ημέρα των Ευχαριστιών καθ’ οδόν προς τα Χριστούγεννα. Η τηλεργασία έδωσε κίνητρα στο επιβατικό κοινό να συνεχίζει να πετάει, τονίζει η United.
Η αεροπορική εταιρεία είχε τόσα έσοδα σε ορισμένες ημέρες του Σεπτεμβρίου όσο και κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών ταξιδιών την περίοδο αιχμής. Οπερ σημαίνει ότι ο Σεπτέμβριος έγινε ο τρίτος καλύτερος μήνας για τη United σε έσοδα ανά θέση και ανά μίλι πτήσης, ένα τυπικό μέτρο του κλάδου των μεταφορών. Και ο Οκτώβριος είναι σε καλό δρόμο για να ξεπεράσει τον Σεπτέμβριο. Σημειωτέον πως ακόμα και τα ταξίδια κατά τη διάρκεια της ημέρας τείνουν να μεταβάλλονται, αποσυμπιέζοντας τις αεροπορικές εταιρείες. Λόγου χάριν, στην American Airlines οι ταξιδιώτες προτιμούσαν εδώ και καιρό πτήσεις οι οποίες αναχωρούσαν πριν από τις 8 π.μ. ή μετά τις 4 μ.μ., επομένως η αεροπορική εταιρεία εστίαζε στις πτήσεις προς το τέλος της εβδομάδας. Αλλά πλέον έχει αρχίσει να βλέπει μια μικρή αλλά αξιοσημείωτη στροφή προς τα ταξίδια στη μέση της ημέρας.
Καλοί πελάτες
Επιπροσθέτως, οι πελάτες που συνδυάζουν αναψυχή με επαγγελματικά ταξίδια τείνουν να έχουν στενότερη σχέση με την αεροπορική εταιρεία, δήλωσε ο Βάσου Ράτζα, πρώτος τη τάξει εμπορικός διευθυντής της American. Αυτοί οι πελάτες έχουν διπλάσιες πιθανότητες από έναν τυπικό επιχειρηματικό πελάτη να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα επιβράβευσης της American και τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να εγγραφούν για να λάβουν την ομώνυμη πιστωτική της κάρτα, εάν δεν την έχουν ήδη λάβει. «Βλέπουμε ανθρώπους να ταξιδεύουν με πολύ μεγαλύτερη στόχευση», είπε. «Και όταν συμβεί αυτό, οι ίδιοι πελάτες είναι πολύ πιο πρόθυμοι να έλθουν και να κερδίσουν μίλια, ώστε να μπορούν να πάνε την οικογένειά τους διακοπές, για παράδειγμα».
Αυξήσεις στα εισιτήρια
Πάντως, τα καλά νέα για τις αεροπορικές εταιρείες μπορεί να είναι κακά για τους ταξιδιώτες, που αναζητούν ευκαιρίες. Οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει από τα υψηλά τους επίπεδα φέτος την άνοιξη και το καλοκαίρι, αλλά οι τιμές για τις πτήσεις των αργιών και των Χριστουγέννων είναι πιθανό να αρχίσουν να αυξάνονται γρήγορα, σύμφωνα με τον Hopper, τον ιστότοπο ταξιδιωτικών κρατήσεων. Τα εισιτήρια για την Ημέρα των Ευχαριστιών αναμένεται να εκτιναχθούν σε περισσότερα από 450 δολάρια για μια μέση πτήση εσωτερικού στις ΗΠΑ μετ’ επιστροφής. Οι τιμές για τις χριστουγεννιάτικες πτήσεις έχουν φτάσει σε υψηλά πέντε ετών και θα μπορούσαν να ανέλθουν πάνω από 580 δολάρια κατά μέσον όρο, σύμφωνα με τον επικεφαλής οικονομολόγο του Hopper, Χάιλεϊ Μπεργκ. «Γνωρίζουμε ότι πολλοί ταξιδιώτες δεν έχουν επισκεφθεί τους δικούς τους ούτε πήγαν διακοπές εδώ και τρία χρόνια, οπότε η ζήτηση θα είναι απίστευτα υψηλή», είπε εν κατακλείδι.