ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ - ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ - ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Η πικρή αλήθεια για τα αεροπορικά εισιτήρια στην Ελλάδα

Πριν από λίγες μόλις ημέρες αναπτύξαμε την άποψη μας για τον πανάκριβο αποκλεισμό την Κρητικών 

από τις τσουχτερές τιμές των εισιτηρίων που επιβάλουνδίχως οίκτο οι αεροπορικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται 

τα τελευταία χρόνια και στα δύο μεγάλα αεροδρόμια του νησιού ( Ηράκλειο – Χανιά

Μάλιστα το άρθρο μας , Δείτε εδώ

  έτυχε ευρύτατης αποδοχής ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που επικοινώνησαν μαζί μας 

προκειμένου να εκφράσουν αφ ενός την αγανάκτηση τους αφ ετέρου να δηλώσουν παρών για οποιαδήποτε 

κίνηση που ίσως ακολουθήσει ενάντια σ αυτήν την σκληρή πολιτική που φέρνει σε δύσκολη θέση τον Έλληνα των 500 ευρώ, να ταξιδέψει 

για οποιοδήποτε λόγο και σκοπό εντός της Ελληνικής επικράτειας ή της Ελληνικής πολυνησίας με πτήσεις που δεν ξεπερνούν τα 40 λεπτά.

Δεν αγνοούμε φυσικά ότι οι αερομεταφορείς δεν είναι ιδρύματα που κάνουν χορηγίες, αλλά κερδοσκοπικές εταιρίες που φυσικά και πρέπει να κερδίζουν για να υπάρχουν για να αναπτύσσονται και  να παρέχουν ασφάλεια και υπηρεσίες επιπέδου, να διασφαλίζουν τις θέσεις εργασίας και να επενδύουν.

Δεν έχουμε επίσης καμιά απαίτηση για δωρεάν μεταφορά.

Όμως οι ενστάσεις μας είναι αλλού και τις παρουσιάζουμε καλοπροαίρετα  για το καλό και των δυο πλευρών ( αερομεταφορέα – επιβάτη )  εκτός κι αν θέλουμε να πιστέψουμε ότι το καλό θα πρέπει να είναι μόνο απ την μεριά αυτού που εκτελεί το έργο με τους δικούς του αποκλειστικά νόμους και κανόνες, τις δικές του πολιτικές και τα δεδομένα.

Επίσης ζητάμε από την πολιτεία παράλληλα, να μας εξηγήσει για τις χρεώσεις των φόρων που επιβαρύνουν τις τιμές κυρίως από Αθήνα (σπατόσημο) αλλά και το καθεστώς του φπα στο 24 % 

Σε συνέχεια της πρώτης μας αναφοράς, θα σας παρουσιάσουμε το πρώτο σκέλος της έρευνας που με εξαιρετικά απλό τρόπο κάναμε για αντίστοιχες τιμές αεροπορικών εταιριών σε άλλες χώρες της ΕΕ αλλά και εκτός ΕΕ ως γειτονικές χώρες μιας και τα κριτήρια που βάλαμε ήταν :

Να είναι εταιρείες της αεροπορικής συμμαχίας StarAlliance στην οποία μετέχει και η μια Ελληνική εταιρία, να είναι πτήσεις με διάρκεια άνω της μίας ώρας μιας και οι τιμές των εδώ εισιτηρίων αφορούν λιγότερο χρόνο ώστε να δείξουμε ακόμα περισσότερο την διαφορά, με εταιρίες  low cost εντός ΕΕ για να δούμε πόσο χαμηλά μπορεί να πέσει ένας ναύλος ώστε να έχουμε όλο το εύρος, και φυσικά ο χρόνος αγοράς του εισιτηρίου να αφορά την ίδια περίοδο

 ( εν προκειμένω high season ) και φυσικά να απέχει μόλις λίγες μέρες από την ημερομηνία αγοράς μιας και θέλαμε να καταρρίψουμε το μύθο που μας σερβίρουν ότι το εισιτήριο είναι ακριβό επειδή το αγοράζουμε τελευταία στιγμή. 

Σε αυτή την παρουσίαση θα πρέπει να λάβετε υπόψη ότι τα ξένα πληρώματα είναι πολύ καλύτερα αμειβόμενα όπως διαπιστώσαμε από τα αντίστοιχα Ελληνικά και μάλιστα με μισθούς που ξεπερνούν το διπλάσιο και φτάνουν ως το τριπλάσιο του Ελληνικού μισθού.

Είναι ενδεικτικό ότι ο μέσος μισθός για ένα κυβερνήτη στην Ελλάδα φτάνει περίπου τα 4300 ευρώ / μήνα , για ένα συγκυβερνήτη με αρκετές ώρες πτήσης  τα 2.200 ευρώ για ένα νέο συγκυβερνήτη κάτω από τα 2000 ευρώ,

 ενώ η προϊσταμένη θαλάμου επιβατών δεν ξεπερνά τα 1400 ευρώ εκτός κι αν λάβουν έξτρα αμοιβή διανυκτερεύσεων. Μια (απλή) ιπτάμενη συνοδός αμείβεται κατά μέσο όρο με περίπου 90 ώρες πτήσης το μήνα με 850 ευρώ και μια εποχιακή με κάτι λιγότερο από 700 ευρώ. Χωρίς να μπούμε στις περιπτώσεις των πληρωμάτων που εργάζονται με ένα περίεργο λίγο καθεστώς στην Ελλάδα αλλά αμείβονται στην Κύπρο.

Ας δούμε λοιπόν τις τιμές στο εξωτερικό όταν ο Μ.Ο για το εισιτήριο στην Ελλάδα για πτήσεις από και προς Κρήτη-Αθήνα  που αφορούν αγορά τελευταίας στιγμής χωρίς τα Ελληνικά “πανωπροίκια“, βαλίτσα, επιλογή θέσης κ.ο.κ και πάντα για τιμές οικονομικής θέσης στο φθηνότερο ναύλο, είναι περίπου στα 237 ευρώ για  διαδρομή μετ επιστροφής.

 

Βέβαια αν ο Κρητικός χρειαστεί για οποιονδήποτε λόγο να πάει στην κοντινή Ρόδο θα πληρώσει την ανάγκη του αυτή πολύ ακριβά γιατί θα πρέπει να επιλέξει μια τιμή μεταξύ 411-522ευρώ ανάλογα με τις ώρες επιλογής κατά μέσο όρο γιατί σε ακραία περίπτωση η τιμές και στην μια περίπτωση και στην άλλη εκτοξεύονται κατά 160 ή και 200 ευρώ υψηλότερα.

Κι όλα αυτά, όταν ο μέσος μισθός στην Ελλάδα με βάση τις συμβάσεις εργασίας είναι κοντά στα 500 ευρώ και για πολλούς κάτω από 400 κι όταν πληρωθούν.

Ένας μισθός, μια ολόκληρη ή μισή σύνταξη ανάλογα λοιπόν, για ένα αεροπορικό εισιτήριο ανάγκης μιας και όπως όλες οι έρευνες πλέον δείχνουν ότι το μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων δεν ταξιδεύουν πια για διακοπές και αναψυχή 10 χρόνια μετά το πρώτο μνημόνιο και ενώ είμαστε στο τρίτο.

Ας δούμε όμως ενδεικτικά τι συμβαίνει την ίδια ώρα για τον Ευρωπαίο πολίτη που αποφασίζει να πετάξει μετ επιστροφής με εταιρία της συμμαχίας STAR ALLIANCE και πιο συγκεκριμένα με AUSTRIAN  Βιέννη – Μιλάνοστις 26/7 και πέντε μέρες αγορά πριν την πτήση.

Διάρκεια πτήσης 1 ώρα και 25 λεπτά 

Τιμή : 118 ευρώ 

Με Lufthansa (member of Star Alliance) από Μόναχο για  Βερολίνο 29/7 μετ επιστροφής.

Διάρκεια πτήσης 1 ώρα και 05 λεπτά 

Τιμή : 108 ευρώ 

Ας δούμε τώρα από Κων/λη – Αθήνα με Turkish(member of Star Alliance)  26/7 χωρίς επιστροφή.

Διάρκεια πτήσης 1 ώρα και 25 λεπτά 

Τιμή : 81 ευρώ 

Από Γερμανία επίσης μπορεί κανείς σήμερα να πετάξει πάλι με την Lufthansa για μακρινούς προορισμούς εντός ΕΕ για :

Βαρκελώνη με 87 ευρώ 

Κατάνια 89 ευρώ

Λονδίνο 119 ευρώ

Στις περισσότερες πτήσεις εσωτερικού οι τιμές δεν ξεπερνούν τα 59 ευρώ ανά διαδρομή ενώ με τα Ελληνικά ναύλα που προαναφέραμε  από Γερμανία 

μπορείς να ταξιδέψεις υπερατλαντικά με διάρκεια πτήσης από 7- 10 ώρες:

Νέα Υόρκη 449 ευρώ 

Λος Άντζελες 529 ευρώ 

Μαιάμι 429 ευρώ και 

Τορόντο 439 ευρώ 

Στην γειτονική Ιταλία ο εθνικός τους αερομεταφορέας ανήκει στην συμμαχία Sky team.

ALITALIA λοιπόν έχεις την δυνατότητα να πετάξεις ΑΘΗΝΑ ΤΕΛ ΑΒΙΒ μετ επιστροφής 100 ευρώ.

Αθήνα Ρώμη 100 ευρώ 

Αθήνα Μάλαγα με 168 ευρώ 

Αθήνα  Νέο Δελχί 405 ευρώ λιγότερα δηλαδή απ όσο Ηράκλειο Ρόδο (!!!)

και Αθήνα Τόκιο με 490 ευρώ.

Κάπως αντίστοιχα και στο εσωτερικό.

Δεν αποτελεί μέρος της αναζήτησης μας το κοστολόγιο εκτός Ευρώπης όπου απ ότι διαπίστωσα οι εκπλήξεις είναι ακόμα μεγαλύτερες.

Για να μην σας κουράζω για πράγματα που μπορείτε να διαπιστώσετε και μόνοι σας.

Η εικόνα είναι όμοια και καθολική για όλες τις χώρες και τους πολίτες της ΕΕ όπως διαπίστωσα αλλά και για το Ηνωμένο Βασίλειο στις πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού και κατ αντιστοιχία για όλες τις θέσεις και τις παροχές.

Αντιλαμβανόμαστε ότι η μέση τιμή ανά διαδρομή είναι κατά πολύ κάτω από τις τιμές που συναντάμε στην Ελλάδα 

και μάλιστα για μεγαλύτερες διαδρομές σε διάρκεια.

Όμως επειδή ο κόσμος επιλέγει και τις χαμηλού κόστους αεροπορικές δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και την εκεί αναζήτηση μας.

Επιλέξαμε όμως σκόπιμα ακριβούς προορισμούς για το φετινό καλοκαίρι.

Έτσι αναζητήσαμε Βαρκελώνη Πάλμα Ντε Μαγιόρκα με 1 ώρα και 5 λεπτά επίσης διάρκεια πτήσης όπου η τιμή εισιτηρίου 

ξεκινούσε με Ryannair από 30 μόλις ευρώ και έφτανε ως τα 45 με Air Europa.

Επίσης αναζητήσαμε με easyjet από Ηράκλειο για τον Ιούλιο προς :

Μιλάνο με 39,84 ευρώ

Μάντσεστερ με 43,38 ευρώ 

ενώ εντοπίσαμε ενδοκοινοτικές πτήσεις από / προς : 

Λουξεμβούργο – Μιλάνο με 11,68 ευρώ  το Σεπτέμβριο 

Μαγιόρκα – Μπορντώ με 11,68 ευρώ το Σεπτέμβριο και 

Μινόρκα Βερολίνο με την ίδια επίσης τιμή.

Οι τιμές της easyjet που αναγράφονται είναι ανά επιβάτη για κράτηση 2 ατόμων στην ίδια πτήση, μονής διαδρομής, συμπεριλαμβανομένων φόρων. 

Οι Κρητικοί τέλος ταξιδεύουν συχνά εδώ και πολλά χρόνια για Κύπρο.

Πρόσφατα, ταξίδεψα Ηράκλειο Λάρνακα με κάτι λιγότερο από 200 ευρώ μέσω Αθήνας με Ελληνική εταιρεία,

ενώ η επιστροφή μου απ ευθείας από Λάρνακα για Ηράκλειο κόστισε μόλις 38,5 ευρώ με Κυπριακών συμφερόντων αεροπορική εταιρεία.

Στην ίδια εταιρεία σήμερα εντόπισα και τις παρακάτω προσφορές από Λάρνακα για 

Μύκονο με 39 ευρώ,

Αθήνα με 39 ευρώ 

Λονδίνο με 69 ευρώ

και στο μακρινό Abu Dhabi με 76 ευρώ.

Η τιμή για Ηράκλειο Λάρνακα πτήση διάρκειας 1:25 το Σεπτέμβριο είναι στα 68 ευρώ.

Οι αερομεταφορές στις μέρες μας δεν μπορεί να είναι προνόμιο λίγων και εκλεκτών.

Η πρόσβαση στο φτηνό αεροπορικό ναύλο για τους νησιώτες μιας και γίνεται και μεγάλη συζήτηση για το μεταφορικό ισοδύναμο δεν μπορεί να είναι ο μισός ή ένας μισθός και μια σύνταξη όπως είναι σήμερα.

Πράγματι υπάρχουν προσφορές θέσεων για το εσωτερικό  και το εξωτερικό που και πάλι κατ αντιστοιχία είναι ακριβότερες όπως είδατε παραπάνω από τις αντίστοιχες προσφορές των ξένων εταιρειών.

Όμως το ταξίδι με το αεροπλάνο για τον περισσότερο κόσμο είναι ταξίδι ανάγκης και όχι αναψυχής.

Στις περισσότερες φορές μάλιστα είναι μετακίνηση έκτακτη για κάθε λογής σκοπό.

Δεν μπορεί ο Κρητικός και σε πολλές περιπτώσεις ο Έλληνας νησιώτης να μην μπορεί λόγο κόστους να πάει από το ένα νησί στο άλλο 

ή από το νησί του στην πρωτεύουσα πόλη ή για να αναγκαστεί να πάει να δαπανήσει υπέρογκα ποσά που μάλιστα γίνονται ακόμα υψηλοτέρα με 

όλες τις έξτρα χρεώσεις.

Δεν μπορεί η ανάγκη του να ταξιδέψει κάποιος νωρίτερα με την ίδια εταιρία να έχει έξτρα χρέωση σε μια πτήση που έχει 10  κενές θέσεις,

λες και η χρέωση είναι τιμωρητική.

Η Κρήτη αν δεν κάνω λάθος έχει πάνω από 15 με 20 πτήσεις καθημερινά για Αθήνα απ όλα τα αεροδρόμια της.

Η προσφορά των θέσεων και των τιμών αν λειτουργούσε ο ανταγωνισμός θα έπρεπε να ήταν εντελώς διαφορετική και δεν είναι.

To συμπέρασμα είναι πικρό για μας…και έχει πληρωθεί πανάκριβα.

Αντιμετωπιζόμαστε ως ιθαγενείς που τους κάνουν μάλλον χάρη που τους βάζουν στα αεροπλάνα τους ή ως κορόιδα που δεν διαμαρτυρήθηκαν ποτέ και όλοι μαζί.

Τι συμβαίνει λοιπόν στην χώρα μας όπου οι πολίτες της έχουν γίνει φτωχότεροι; 

Ή μάλλον τι δεν συμβαίνει στην χώρα μας και οι πολίτες πέφτουν θύματα αισχροκέρδειας από  τις αεροπορικές; 

Τι γνωρίζουν για όλα αυτά τα αρμόδια όργανα της ΕΕ που οφείλουν να προστατεύουν τους Ευρωπαίους ακρίτες και να τους εξασφαλίζουν λογική πρόσβαση με βάση τη μέση τιμή του αεροπορικού ναύλου στην κοινότητα; 

Υπάρχει έλεγχος για ενδεχόμενο καρτέλ ; 

Είναι μερικά από τα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις ακόμη και “για την τιμή των όπλων”…

Έτσι για να ικανοποιήσουν τα εύλογα ερωτήματα μας.

Πριν από πολλά χρόνια προσωπικά ως πολίτης αλλά και ως δημοσιογράφος, καλωσόριζα τον ελεύθερο ανταγωνισμό και την ανοιχτή αγορά στις αερομεταφορές που παρέχει την δυνατότητα 

στον πολίτη – επιβάτη να επιλέγει αφού  συγκρίνει κόστη και υπηρεσίες και να ωφελείται.

Ως επιβάτης αλλά και ως πολίτης ένιωσα όμορφα που έσπαγε το μονοπώλιο που υπήρχε ως τότε για πολλούς λόγους.

Και να που φτάσαμε πάλι σήμερα.

Σε δεδομένα που δεν χρειάζονται αποδείξεις και μαρτυρίες.

Είμαστε όμηροι ενός απαγορευτικού status και αποκλεισμένοι λόγω …τιμής πολλές φορές στον τόπο μας…

Μήπως ήρθε η ώρα να διεκδικήσουμε ότι απολαμβάνουν όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες που σημειωτέον δεν τους χωρίζει στην πλειοψηφία τους η θάλασσα,

πράγμα  που σημαίνει ότι μπορούν να ταξιδέψουν εκτός των άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς και με το όχημα τους οποιαδήποτε μέρα και ώρα ;

Θα ζητηθούν απαντήσεις απ όλους ώστε να κατανοήσει ο πολίτης – καταναλωτής – επιβάτης γιατί συμβαίνει αυτό και θα αναζητηθούν επίσημα απ όλους σύντομα.

ΥΓ : 

Και κάτι τελευταίο. Θα μας πουν πόσο ακόμα υψηλότερο θα γίνει το κόστος στις αερομεταφορές όταν λειτουργήσει ο  νέος αερολιμένας στο Καστέλι

 ή θα μας το κρατήσουν ακόμα ως μια ( πικρή ) έκπληξη ; ; ; 

Σχολιάστε