ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ - ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ - ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Θεσσαλονίκη: Απόλυτη άπνοια στον τουρισμό κρουαζιέρας

Θεσσαλονίκη και Bόρειο Αιγαίο δεν έχουν καταφέρει να γίνουν προορισμός κρουαζιέρας. Τα απόνερα από το πλήγμα που δέχτηκαν Οδησσός και Κωνσταντινούπολη

Σκούρα είναι φέτος τα μαντάτα για την κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη, κάτι αναμενόμενο μεν αλλά οπωσδήποτε δυσάρεστο για τις εκατοντάδες των επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή που περιμένουν τους επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων για να τονώσουν τον τζίρο τους.

Η σεζόν της κρουαζιέρας για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αρχίζει, κάθε χρόνο, κοντά στο Πάσχα αλλά φέτος και μέχρι σήμερα δεν είχαμε ούτε μία προσέγγιση πλοίου όταν πέρυσι, στο αντίστοιχο περίπου διάστημα, τρία κρουαζιερόπλοια είχαν πιάσει στον ΟΛΘ. Αλλά και για τους επόμενους μήνες μέχρι και τον Οκτώβριο που συνήθως κρατάει η σεζόν της κρουαζιέρας, τα πράγματα δεν δείχνουν καλά αφού ως τώρα έχουν προαναγγελθεί μόλις τέσσερα πλοία και αυτά για τον Οκτώβριο.

Βεβαίως αυτή η άπνοια στην κρουαζιέρα, δεν είναι κάτι που αφορά ειδικά και αποκλειστικά στη Θεσσαλονίκη, ούτε κάτι που οφείλεται στον ΟΛΘ. Η κάμψη ήταν αναμενόμενη, οφείλεται στο πολύ μεγάλο πλήγμα που έχει δεχτεί η κρουαζιέρα στη γειτονική Τουρκία, κάτι που επηρεάζει όλη την ανατολική Μεσόγειο και έχει επιπτώσεις και για την Ελλάδα, στο βόρειο Αιγαίο αλλά και για λιμάνια που βρίσκονται αρκετά νοτιότερα, όπως π.χ. του Βόλου.

Η κρουαζιέρα στη Θεσσαλονίκη ήταν βέβαιο ότι θα επηρεαστεί αρνητικά από τις κρίσεις στις περιοχές που βρίσκονται πάνω στους θαλάσσιους δρόμους των κρουαζιερόπλοιων. Η αρχή της κατάστασης που υπάρχει σήμερα, βρίσκεται στο 2014 και στο ξέσπασμα της κρίσης στην Ουκρανία. Τότε οι εταιρείες κρουαζιέρας έβγαλαν εκτός προγραμμάτων την Oδησσό. Μετά ακολούθησαν τα γεγονότα στη Τουρκία και η απόπειρα πραξικοπήματος του περυσινού καλοκαιριού. Σε κάθε μία από αυτές τις ανατροπές για την κρουαζιέρα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ωφελούνταν από τις αναπροσαρμογές που αναγκάζονταν να κάνουν οι εταιρείες κρουαζιέρας. Αυτά όμως τα οφέλη ήταν περιστασιακά και πρόσκαιρα. Αντίθετα, η ρευστότητα στην περιοχή είχε συνολικά αρνητική επίδραση και την  «εισπράττει» φέτος η Θεσσαλονίκη όπως και τα υπόλοιπα λιμάνια του βορείου κυρίως Αιγαίου που δέχονταν τουρισμό κρουαζιέρας.

Η πραγματικότητα είναι πως στα προηγούμενα χρόνια, που έδειξε να κινείται η κρουαζιέρα και στο Βόρειο Αιγαίο, η Ελλάδα δεν οργανώθηκε με τρόπο που να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια στο Βόρειο Αιγαίο, παρότι έχει πολλούς προορισμούς θρησκευτικού και ιστορικού ενδιαφέροντος αλλά και πάμπολλες περιοχές φυσικού κάλους.

Και λέμε «Ελλάδα» επειδή προφανώς το θέμα υπερβαίνει τον σχεδιασμό μίας Περιφέρειας και απαιτεί ευρύτερες συνεργασίες και συνέργιες.

Ο ΟΛΘ όπως και το κάθε λιμάνι που δέχεται κρουαζιερόπλοια «φτάνει» μέχρι τις υποδομές για την εξυπηρέτηση πλοίων και επιβατών (σ.σ. εμπλέκονται και ελεγκτικές υπηρεσίες του δημοσίου). Η ανάδειξη μιας περιοχής, π.χ. του Βορείου Αιγαίου, είναι υπόθεση άλλων φορέων και βέβαια στη Θεσσαλονίκη ειδικότερα, το θέμα θα πρέπει να είναι κάτω από την ομπρέλα του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής.

Η σεζόν της Θεσσαλονίκης, για την κρουαζιέρα, είναι πιο δυνατή εκτός της high season του τουρισμού, δηλαδή από μέσα Απριλίου μέχρι αρχές Ιουνίου και μετά κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου. Το κατακαλόκαιρο οι εταιρείες βάζουν στα προγράμματά τους τα πιο ‘hot’ νησιά ενώ η περιοχή του βορείου Αιγαίου προσελκύει κυρίως θεματικές κρουαζιέρες (π.χ. Στα βήματα του Αποστόλου Παύλου).

Έτσι και φέτος οι προαναγγελίες που υπάρχουν, και οι τέσσερις, είναι για τον μήνα Οκτώβριο. Το Golden Iris της MANO Cruises, που ξαναφέρνει τουρίστες από το Ισραήλ, το Celestyal Nefeli της Celestyal Cruises, το Aegean Odyssey της Voyages to Antiquity και το πολυτελές Marina που πρώτη φορά θα πιάσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Αν Θεσσαλονίκη και βόρειο Αιγαίο θέλουν να αναπτύξουν τον τουρισμό κρουαζιέρας, πρέπει όλη αυτή η περιοχή, αφού οργανωθεί ένα κατάλληλο σχέδιο, να βγει στη διεθνή αγορά σαν ενιαίος προορισμός. Σε διαφορετική περίπτωση θα εξαρτάται από τις εξελίξεις στις γειτονικές χώρες και τα μεγάλα λιμάνια, είτε αυτά είναι η Κωνσταντινούπολη της Τουρκίας, είτε η Οδησσός, είτε όποια άλλα.

Ο τουρισμός κρουαζιέρας, πέραν του ότι τοποθετεί την Θεσσαλονίκη πιο αποτελεσματικά στο διεθνή τουριστικό χάρτη, μπορεί να φέρνει κίνηση και έσοδα για την αγορά της πόλης, όπως δείχνουν οι αριθμοί. Συγκεκριμένα, το 2016 έπιασαν στο λιμάνι 23 κρουαζιερόπλοια, που μετέφεραν περίπου 19.000 επιβάτες. Την προηγούμενη χρονιά, 2015, είχαν ρίξει άγκυρα 33 κρουαζιερόπλοια που μετέφεραν πάνω από 26.000 επιβάτες.  Ο αριθμός των επιβατών που βγαίνουν στη Θεσσαλονίκη, εξαρτάται από το μέγεθος των πλοίων.

Πηγή: voria.gr

Σχολιάστε