Το σχέδιο για εξαγορά των βουλγαρικών σιδηροδρόμων και πώς μπαίνουν από την «πίσω πόρτα» και στον ΟΛΘ. Το μνημόνιο με την CMA Terminals και το σχέδιο για τον νέο «δρόμο του μεταξιού».
Μπορεί οι Κινέζοι να απείχαν από τη διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ), αλλά στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας κατέθεσαν πρόταση για την εξαγορά των υπερχρεωμένων Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων (BZD Holding) μέσω του κολοσσού China Railway Rolling Stock Corp. (CRRC).
Ταυτόχρονα, μπορεί να μη συμμετείχαν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για το 67% του ΟΛΘ, οι προσφορές για την απόκτηση του οποίου υποβάλλονται την προσεχή Παρασκευή 24 Μαρτίου, αλλά βάζουν πόδι από την πίσω πόρτα.
Πρόσφατα υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης (MoU) για από κοινού επενδύσεις σε λιμάνια με τη CMA Terminals του γαλλικού ομίλου CMA CGM, ο οποίος φαντάζει ως ο μόνος σίγουρος υποψήφιος για τον ΟΛΘ.
Πρόταση εξαγοράς των Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων και τον ΟΛΘ, συνδέονται με το σχέδιο “One Belt One Road” (OBOR) που προωθεί η κινεζική ηγεσία για τον έλεγχο του νέου “Δρόμου του Μεταξιού” και της μεταφοράς προϊόντων προς τη Δύση.
Η CRRC, με έσοδα περί τα 38 δισ. ευρώ το 2015, είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού στον κόσμο και η πρότασή της για τους Βουλγαρικούς Σιδηροδρόμους προβλέπει: Την αναχρηματοδότηση δανείου 130 εκατ. ευρώ της BZD Holding, την προμήθεια τροχαίου υλικού αξίας 170 εκατ. ευρώ και την κατασκευή μονάδας συναρμολόγησης βαγονιών στη Βουλγαρία με κινεζικά κεφάλαια.
Η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει στη σύσταση επιτροπής με συμμετοχή εκπροσώπων των δύο πλευρών, για να εξετάσει την πρόταση της CRRC.
Πάντως, η Βουλγαρία πιέζεται για να λύσει το πρόβλημα με τους κρατικούς σιδηροδρόμους καθώς το προηγούμενο σχέδιο στήριξης της BZD Holding με κεφάλαια από την παραχώρηση του αεροδρομίου της Σόφιας δεν προχώρησε. Ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο ενεπλάκη στην πολιτική αντιπαράθεση και καθυστερεί. Την ίδια στιγμή, η BZD Holding διαθέτει απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό και η κατάστασή της θεωρείται “κρίσιμη”, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Hristo Alexiev. Τον Φεβρουάριο είχε δηλώσει πως πέρυσι δαπανήθηκε περί το 1 εκατ. λέβα για λεωφορεία, εξαιτίας της έλλειψης τροχαίου υλικού στους βουλγαρικούς σιδηρόδρομους.
Η Cosco, που είναι ήδη συνέταιρος της CMA CGM στη ναυτιλιακή συμμαχία Ocean Alliance για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (μαζί με τις Evergreen και Orient Overseas Container Line), δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον για την απόκτηση του 67% του ΟΛΘ. Προ ημερών, όμως, έγινε γνωστό πως η Cosco Shipping Ports και η CMA Terminals (μία εκ των δύο θυγατρικών της CMA CGM στη διαχείριση τερματικών σταθμών λιμένων) υπέγραψαν MoU για την “επέκταση της στρατηγικής τους συνεργασίας στους τομείς της διαχείρισης λιμένων και των επενδύσεων”. Προτεραιότητα θα δοθεί στα λιμάνια που ελέγχονται από μέλη της Ocean Alliance, αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση.
Η Cosco Shipping Ports είναι πλέον ο δεύτερος μεγαλύτερος διαχειριστής λιμένων παγκοσμίως καθώς συμμετέχει σε περίπου 45 τερματικούς σταθμούς. Η CMA CGM ελέγχει μέσω της CMA Terminals 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ, ενώ άλλους 14 ελέγχει μέσω της θυγατρικής Terminal Link. H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας. H CMHI και η Cosco (που ελέγχει πλέον τον ΟΛΠ) είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης.
Οι Κινέζοι εξακολουθούν να κινούνται, ενώ στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που αποτελεί βασική συνιστώσα του σχεδίου για τη μετατροπή της χώρας σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου, τα πράγματα παραμένουν στάσιμα. Η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ιταλική FS παραμένει σε εκκρεμότητα, εν αναμονή αποφάσεων της Κομισιόν, ενώ ο διαγωνισμός για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ πάει από αναβολή σε αναβολή.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταθέσει την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τις 30 Ιουνίου. Εν τω μεταξύ σε εκκρεμότητα παραμένει και η υπόθεση αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, το οποίο δεν έχει συντηρηθεί τα τελευταία χρόνια.
Πηγή: euro2day.gr