Τη βεβαιότητα ότι ο τουρισμός μπορεί να αποτελέσει το όχημα για την υψηλή και διαρκή αναπτυξιακή πορεία της χώρας στα χρόνια της ανάκαμψης εξάφρασε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μιλώντας στην ανοιχτή συνεδρίαση του ΣΕΤΕ.
Ο κ.Τσίπρας χαρακτήρισε τον τουρισμό ως το καλύτερο παράδειγμα “για το τι μπορούμε να πετύχουμε ακόμη και μέσα σε χαλεπούς καιρούς”, όπως είπε, στηρίζοντας την απασχόληση και με επενδύσεις “στην θετική προοπτική της χώρας όταν άλλοι την εγκατέλειπαν άρον άρον υπολογίζοντας μόνο το στενό τους συμφέρον”.
Ο Πρωθυπουργός ανέφερε επίσης ότι πλέον ανοίγονται “δυνατότητες σταδιακής αλλά ουσιαστικής φορολογικής ελάφρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων” και μέρος αυτώ βεβαίως θα αφορούν τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Αναφερόμενος στις εφετινές προοπτικές είπε ότι το 2018 θα είναι μια νέα χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, με 32 εκατ. επισκέπτες.
Τα 32 εκ. των επισκεπτών που θα έρθουν φέτος στη χώρα μας, δηλαδή σε αντιστοιχία περίπου 3 για κάθε έλληνα ξεχωριστά, πρέπει να φύγουν με τις καλύτερες των εντυπώσεων από τη χώρα μας και αυτό δεν είναι υπόθεση μόνο των ανθρώπων του τουρισμού, αλλά και του καθένα ξεχωριστά, είπε. Όπως και τα οφέλη στην οικονομία δε θα τα καρπωθούν μόνο οι άνθρωποι του τουρισμού.
Ο κ.Τσίπρας υπογράμμισε ότι με το “ολιστικό σχέδιο” ανάπτυξης της κυβάρνησης για την εποχή μετά τα μνημόνια δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τη διακλαδική αλληλεξάρτηση των επιμέρους κλάδων, ώστε ο οικονομικός δυναμισμός να διαχέεται εντός της χώρας και να επεκτείνει διαδοχικά την παραγωγή σε όλο και υψηλότερα επίπεδα, αυξάνοντας παράλληλα την προστιθέμενη αξία και την απασχόληση.
Αυτό το νόημα, είπε, έχει και η δημιουργία του φόρουμ Αγροτοδιατροφής – Τουρισμού και Βιομηχανίας. “Θέλουμε δηλαδή η εισροή όλο και περισσότερων τουριστών να δημιουργεί παράγωγη ζήτησης για προϊόντα ελληνικής προέλευσης από άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και να μη διαρρέει στο εξωτερικό ως ζήτηση για εισαγωγές”, τόνισε.
Οι εξαιρετικές επιδόσεις του τουρισμού την προηγούμενη τριετία, όπως είπε ο Πρωθυπουργός, είναι το αποτέλεσμα μιας συστηματικής δουλειάς, καλής συνεργασίας με τους φορείς και ενός συνδυασμού πολιτικών δράσεων, θεσμικών παρεμβάσεων και αναπτυξιακών εργαλείων.
Ανέφερε επιγραμματικά μερικές από αυτές:
“Την τριετία 2015-2018 εφαρμόσαμε μια σειρά παρεμβάσεων όπως:
• την προώθηση μιας μοναδικής εθνικής σφραγίδας (BRAND) καθώς και τη προώθηση νέων «Νησιωτικών και Ηπειρωτικών» προορισμών ανά αγορά στόχο,
• την ολοκλήρωση της Κωδικοποίησης της Τουριστικής Νομοθεσίας των τελευταίων 100 χρόνων, διαθέσιμη πλέον και σε ψηφιακή πλατφόρμα,
• την αναβάθμιση της Τουριστικής Εκπαίδευσης με την Επαναλειτουργία των Σχολών Ξεναγών και τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών σχολών,
• την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και της λειτουργίας των επιχειρήσεων
• την χρηματοδότηση της Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας για νέα τουριστικά σχέδια και θεματικό τουρισμό μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, με 230 εκατομμύρια ευρώ.
•την εφαρμογή των συστάσεων του ΟΟΣΑ ώστε να μετατραπεί η Ελλάδα σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό με θεματικές τουριστικές εμπειρίες για όλο το χρόνο και σε όλη τη χώρα.
Δράσεις για τον τουρισμό το 2018-2019
Ενώ για τη διετία 2018-2019 προωθούμε μια σειρά δράσεων όπως είναι:
• η βελτίωση του ανταγωνιστικού πλαισίου για την προσέλκυση επενδύσεων στον τουριστικό τομέα με βελτίωση της χωροθέτησης, της αδειοδότησης, και την παροχή φορολογικών κινήτρων
• Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ενός σύγχρονου συστήματος δημόσιας τουριστικής παιδείας και η σύνδεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με την αγορά εργασίας,
• Η δημιουργία ενός ψηφιακού οικοσυστήματος για τον ελληνικό τουρισμό σε 4 στρατηγικούς πυλώνες:
1) τη ψηφιακή μετατροπή των υπηρεσιών προς πολίτες – εταιρείες,
2)τη ψηφιακή αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης,
3) το ολοκληρωμένο σύστημα διαδικτυακής συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών και
4) την χρήση νέων τεχνολογιών στην προώθηση του τουρισμού.
Παράλληλα προχωρούμε,
• στον εκσυγχρονισμό των δημόσιων υποδομών στον τουρισμό, όπως αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες και τουριστικά καταφύγια
• τη ρύθμιση επιτέλους του Air Bn΄B.
Το νομικό πλαίσιο ολοκληρώθηκε το 2017 και ο μηχανισμός ελέγχου μπαίνει σε εφαρμογή εντος του 2018
• Ανάπτυξη ενός πολύ φιλόδοξου πλαισίου πολιτικής για την προώθηση της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, που αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στη διαφήμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος”
Η αυξημένη τουριστική κίνηση, όμως, δημιουργεί την ανάγκη για επενδύσεις στον τουρισμό, μικρού και μεγάλου μεγέθους, τόνισε ο κ.Τσίπρας, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι ο τουρισμός θα πρωταγωνιστήσει στην ανάσχεση της τρομακτικής αποεπένδυσης στα χρόνια της κρίσης.
“Γι αυτό θέσαμε ως προτεραιότητα στον αναπτυξιακό νόμο την ενίσχυση όσο γίνεται περισσότερων σχεδίων”, είπε. “Είναι εντυπωσιακό ότι στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού που λήγει σήμερα, υποβλήθηκαν 7.300 ολοκληρωμένες προτάσεις συνολικού ύψους 2,3 δις ευρώ. Και μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα να τις χρηματοδοτήσουμε όλες”.