ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Ομιλία του Μηνά Παπαδάκη στο 5o Παγκρήτιο Eνεργειακό Συνέδριο

Ομιλία του Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΛΗ, Μηνά Παπαδάκη στο “5th Cretan Energy Conference & Exhibition” που πραγματοποιήθηκε στις 8-10 Ιουλίου στην Χερσόνησο.

Η σημερινή τεχνολογία μπαταριών δεν επιτρέπει την χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας σε αεροπλάνα και πλοία.
Το βάρος των μπαταριών που απαιτείται για την ίδια ποσότητα ενέργειας με την κηροζίνη είναι 35 φορές μεγαλύτερο.
Ενα συμβατικό πλοίο σε σχέση με ένα ηλεκτροκίνητο μπορεί να μεταφέρει 200 φορές περισσότερο φορτίο και να καλύψει 400 φορές μεγαλύτερη απόσταση.
Φαντάζει λοιπόν οικονομικά ανέφικτη οποιαδήποτε χρήση καυσίμου πέραν των υγρών καυσίμων στα πλοία.
Πως μπορεί να συμβάλλει ο κλάδος της ναυτιλίας στον περιορισμό των εκπομπών ?
Η απάντηση των λιμένων ονομάζεται cold ironing.
Τι είναι όμως το cold ironing ?
Είναι η σύνδεση ενός πλοίου που ελιμενίζεται με το τοπικό ηλεκτρικό δίκτυο.
Τα πλοία, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα λιμάνια, χρησιμοποιούν τις βοηθητικές μηχανές τους προκειμένου να τροφοδοτήσουν τα αναγκαία φορτία για την λειτουργία των επιμέρους Η/Μ εγκαταστάσεων.
Τα φορτία αυτά είναι συνήθως φωτισμός, κλιματισμός, καθώς και φορτία μηχανών για εργασίες φορτοεκφόρτωσης.
Με τη διαδικασία του cold ironing, το πλοίο έχει σβηστές τις μηχανές του καθ’ όλη τη διάρκεια του ελιμμενισμού του και αντλεί όλη την απαιτούμενη ενέργεια από την σύνδεση του με το ηλεκτρικό δίκτυο του λιμένος.
Η μέθοδος του cold ironing έχει πολλά περιβαλλοντικά και κοινωνικά πλεονεκτήματα. Ειδικότερα :
Σημαντική μείωση των εκπομπών CO2, οξειδίων του αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων με παράλληλη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή του λιμανιού.
Ελάττωση των επιπέδων θορύβου στο λιμάνι και στις γύρω περιοχές.
Παροχή καλύτερων συνθηκών άνεσης σε όσους παραμένουν στο πλοίο.
Μείωση του κόστους του κύκλου ζωής και συντήρησης των κινητήρων του πλοίου.
Σύμφωνα με μελέτες, σε ένα λιμάνι μεσαίου μεγέθους, το κόστος επένδυσης για την ανάπτυξη της τεχνολογίας cold ironing προσεγγίζει τα 7 εκ. ευρώ ενώ οι ετήσιες μειώσεις εκπομπών ανέρχονται σε 5000 τόννους CO2, 100 τόννους ΝΟΧ και 3 τόνους αιωρούμενων σωματιδίων. Το χρονικό διάστημα αποπληρωμής της επένδυσης υπολογίοζεται σε 7 χρόνια, χωρίς καμμία επιχορήγηση από την Ε.Ε. Η εγκατάσταση cold ironing μπορεί με την κατάλληλη διαχείριση να καταστεί μία βιώσιμη οικονομικά επένδυση.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηλεκτρικό δίκτυο της Ηπειρωτικής Ελλάδας, καθιστά την ανάπτυξη cold ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου βιώσιμη τεχνικά εφικτή. Η πρώτη, η μικρή σύνδεση της Κρήτης με την Πελλοπόνησο (ηλεκτρικής ισχύος 300 MW) τέθηκε σε λειτουργία πριν από λίγες μέρες, ενώ η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική (1000 MW), αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2023.
Η ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με το ηλεκτρικό σύστημα της ενδοχώρας σηματοδοτεί την καθολική χρήση πράσινης ενέργειας από όλο το νησί. Η ηλεκτρική αυτή διασύνδεση θα συνεισφέρει στη σταθερότητα του ηλεκτρικού συστήματος του νησιού και θα οδηγήσει στην άρση των περιορισμών για την εγκατάσταση νέων μονάδων παραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο στόχος μείωσης της παραγωγής ενέργειας από παλαιάς τεχνολογίας ρυπογόνους σταθμούς.
Συνεπώς η εγκατάσταση cold ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου, και ανεξαρτήτως από την προέλευση της τροφοδοτούμενης ενέργειας (Κρήτη ή ηπειρωτική Ελλάδα), θα σημάνει εξαιρετικά μεγάλη μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και των λοιπών ατμοσφαιρικών ρύπων.
Ο Ο.Λ.Η., είναι πρωτοπόρος λιμενικός οργανισμός στην πορεία συμμόρφωσης με τους θεσμικούς και περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Ο ΟΛΗ υπέβαλε στο Χρηματοδοτικό Μέσο ConnecTng Europe Facility (CEF), συγκεκριμένο αναλυτικό σχέδιο/πρόταση για την υλοποίηση του έργου της Ανάπτυξης Παροχής Ηλεκτρικού Ρεύματος στο σύνολο της λιμενικής εγκατάστασης. Μία πρόταση πρωτοπόρο , διότι στοχεύει στην κάλυψη κάθε τύπου προσεγγίζοντος πλοίου.
Οπως γνωρίζετε , το λιμάνι του Ηρακλείου είναι σε τροχιά ιδιωτικοποίησης, με την πρώτη φάση , αυτή της υποβολής αρχικού ενδιαφέροντος να είναι σε εξέλιξη. Ο ιδιώτης επενδυτής θα κληθεί , παράλληλα με το τίμημα που θα καταβάλλει , να δεσμευτεί για την πραγματοποίηση συγκεκριμένων επενδύσεων εντός
συγκεκριμένου χρονικού ορίζοντα.
Προτείνω λοιπόν , σήμερα από το βήμα του συνεδρίου σας, στον ΥΝΑΝΠ , να συμπεριληφθεί στις απαιτούμενες επενδύσεις η εγκατάσταση cold ironing. Η παρούσα διοίκηση του Ο.Λ.Η. θα φροντίσει για την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών, ο επενδυτής να δεσμευτεί για την υλοποίηση τους. Το cold ironing είναι
πλέον απαραίτητο για κάθε λιμάνι που σέβεται τον εαυτό του, σέβεται την κοινωνία, σέβεται τον πλανήτη.
Κλείνοντας θέλω να επισημάνω ότι η κλιματική αλλαγή είναι μία μεγάλη απειλή για τον πλανήτη, παράλληλα όμως μπορεί να αποτελέσει και μία τεράστια ευκαιρία για νέες θέσεις εργασίας, για νέους τρόπους παραγωγής, για νέο τρόπο ζωής.
Τελειώνω με την ευχή να παραδώσουμε στα παιδιά μας έναν καλύτερο και καθαρότερο πλανήτη από αυτόν που παραλάβαμε.

Σχολιάστε