ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το παρασκήνιο πίσω από την πώληση του ΟΛΘ

Ισχυρό γεωπολιτικό παιχνίδι με «μποναμά» την απόκτηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης παίζεται την τελευταία περίοδο.

Θρυαλλίδα για να βγουν τα μαχαίρια στην αγορά λιμένων της ευρύτερης περιοχής, αποτελεί ο εν εξελίξει διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ που εκτιμάται ότι θα τελεσφορήσει τον Μάιο με την κατάθεση των βελτιωμένων προσφορών που θα ζητηθούν από τους 3 ενδιαφερόμενους «παίκτες» που επέδειξαν τη σπουδή τους στα γραφεία της Morgan Stanley στο Λονδίνο την περασμένη εβδομάδα.

Μέσω της διαδικασίας, προβλεπόμενης σε κάθε διαγωνισμό, θα επιλεγεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει τη διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του λιμένα για 40 χρόνια, αποσαφηνίζοντας το ύψος του τιμήματος που θα εισπράξει το Δημόσιο για την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.

Η καθυστέρηση στην υποβολή των προσφορών στην γ’ φάση του διαγωνισμού και λίγο πριν ξεκινήσει η δημοπρασία ακούγεται ότι οφείλεται στην αξιολόγηση των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ από εταιρία εξειδικευμένων συμβούλων κατόπιν εντολής του Υπερταμείου (Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας). Λέγεται ότι κατόπιν θα ακολουθήσει η αξιολόγηση και των στελεχών της ΕΤΑΔ.

Δεδομένου του ρόλου της COSCO στον ΟΛΠ γνώστες της αγοράς υπολόγιζαν ότι η κινεζική πλευρά είχε συμφέρον να ελέγξει πλήρως την αγορά των εμπορευματοκιβωτίων αφήνοντας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μόνο για το χύδην φορτίο. Στο πλαίσιο αυτό προκαλεί αίσθηση το γεγονός ότι η ιαπωνική MITSUI (είναι γνωστή η σχέση της με την COSCO) ανέκρουσε πρύμναν ανατρέποντας τα σχέδιά της για κάθοδο στο διαγωνισμό, ενώ είχε καταθέσει αρχική προσφορά.

Αυτοί που ξέρουν σημειώνουν ότι το σχήμα του γαλλικού κολοσσού CMA CGM με τη γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH (η οποία σύμφωνα με πληροφορίες διαθέτει ερείσματα στη γερμανική κυβέρνηση) και τον όμιλο Ιβάν Σαββίδη (επικεντρώνει στο πρόσωπο του το ρωσικό ενδιαφέρον) φαντάζει ως φαβορί.

Τελικά, όμως, εμφανίστηκαν δύο ακόμα υποψήφιοι, η P&O του ομίλου Dubai Ports και η International Container Terminal Services (ICTS). Ο όμιλος Dubai Ports, που συμμετέχει στο διαγωνισμό του OΛΘ μέσω της P&Ο, διαχειρίζεται σήμερα 78 τερματικούς σταθμούς ανά τον κόσμο και διαθέτει ισχυρή παρουσία στη Μεσόγειο μέσω terminals στο Σουέζ, στη Λεμεσό Κύπρου, στην Ισπανία, στη Γαλλία, ενώ διαχειρίζεται και τους τερματικούς σταθμούς στην Κωστάντζα της Ρουμανίας και στη Yarimca στην Τουρκία. Η σωτηρία του λιμανιού της Κωστάντζα λέγεται ότι αποτελεί και τη βασική αιτία συμμετοχής των Αράβων στο διαγωνισμό.

Σίγουρος υποψήφιος εμφανιζόταν από την αρχή και η International Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, η οποία ήταν μέχρι την τελευταία στιγμή και στο διαγωνισμό για τον ΟΛΠ, χωρίς τελικά να υποβάλει οικονομική προσφορά. H ICTS διαχειρίζεται σειρά εμπορευματικών σταθμών σε λιμάνια σε Φιλιππίνες, Ασία, Λατινική Αμερική, ενώ στην Ευρώπη έχει παρουσία σε Κροατία (Ριέκα), Πολωνία και Γεωργία (Βατούμι). Αυτοί που γνωρίζουν αναφέρουν ότι αφορμή για την κάθοδό τους στο διαγωνισμό είναι η δυνατότητα σωτηρίας του λιμανιού της Κροατίας αλλά και η δημιουργία ισχυρού πόλου στην Ανατολική Μεσόγειο.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το σχήμα υπό τη σκέπη της CMA CGM προετοιμαζόταν εδώ και πολλούς μήνες υπό τον Σωτήρη Θεοφάνη, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του OΛΘ και του ΟΛΠ επί κυβερνήσεων Σημίτη. Υπογραμμίζεται ότι ο κ. Θεοφάνης διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ όταν οι μετοχές του τελευταίου μπήκαν στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, ενώ νωρίτερα ήταν επικεφαλής του OΛΘ. Σύμφωνα με δημοσίευμα, στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, ο κ. Θεοφάνης θα επιστρέψει στον OΛΘ με το νέο σχήμα CMA-CGM-Deutsche Invest-Ομίλου Ιβάν Σαββίδη.

Ειδικότερα ο γαλλικός όμιλος διεκδικεί το 67% του OΛΘ μέσω της θυγατρικής Terminal Lin, η οποία διαχειρίζεται 14 τερματικούς σταθμούς λιμένων ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων στο Μαϊάμι και στο Χιούστον των ΗΠΑ, στη Χάβρη (Γαλλία), στην Αντβέρπ (Βέλγιο), στην Ταγγέρη (Μαρόκο), στη Μάλτα, στο Μπουσάν (Ν. Κορέα) κ.α. H Terminal Link ελέγχεται κατά 51% από τους Γάλλους ενώ το 49% κατέχει η China Merchants Holdings International (CMHI), ο μεγαλύτερος κρατικός διαχειριστής λιμένων της Κίνας.

Σημειώνεται επίσης ότι η CMHI και η Cosco είχαν από κοινού εξαγοράσει το 2015 τον τερματικό σταθμό Kumport, στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Επισημαίνεται δε ότι ο γαλλικός όμιλος ελέγχει μέσω της CMA Terminals άλλους 13 τερματικούς σταθμούς σε Γαλλία, Καραϊβική, Ολλανδία, Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Αίγυπτο και Βιετνάμ.

Οπως προαναφέρθηκε, με βάση τη διαδικασία, κατά το τελικό στάδιο θα υποβάλουν προσφορές οι δύο πλειοδότες με την υψηλότερη δεσμευτική προσφορά. Η χρηματιστηριακή αξία του ΟΛΘ προσέγγιζε πρόσφατα τα 200 εκατ. ευρώ. Καλά πληροφορημένες πηγές υποστηρίζουν ότι η τιμή για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού θα κυμανθεί μεταξύ 240-260 εκατ. ευρώ. Βέβαια για να προχωρήσουν οι εξελίξεις εκτιμάται ότι πρώτα πρέπει να αλλάξει η σύνθεση στο ΤΑΙΠΕΔ από το Υπερταμείο, προοπτική που δεν φαντάζει προσώρας ιδιαίτερα μακρινή (θα ακολουθήσει της ταχείας αξιολόγησης των στελεχών).

Τέλος, κατά τις ίδιες πληροφορίες, η καθυστέρηση ίδρυσης θυγατρικής του Υπερταμείου, της ΕΔΙΣ (της Εταιρίας Δημόσιων Συμμετοχών και Περιουσίας) από το υπουργείο Οικονομικών συμβάλλει στην καταβολή υψηλότερου τιμήματος για τον ΟΛΘ, αφού πιθανή πώληση των μετοχών του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε βραχύ χρονικό διάστημα θα αποδυνάμωνε την όλη διαδικασία.

Πηγή: eleftherostypos.gr

Σχολιάστε